Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under oktober 2007

Av Mimulus Teater med häst och hund - 12 oktober 2007 17:33

... tänkte jag egentligen skriva. Men för bloggens skull hade jag tänkt att gå ner och ta ett kort av Isoföl för att köra igång den där presentationsbiten som vi tydligen inte har hunnit med. ;-) Men när jag kom ner träffade jag Eva som försökte ta sig genom halva flocken med en fotgående Jonakur. Hon blev av med sin häst ganska fort men fick genast tre eller fyra nya som ville gärna vara med. Av någon anledning hade alla "klickerhästar" samlat sig vid ingången. Den enda som inte var där var Hamar men han kom efter ca 30 sekunder.

Här kommer alltså några kort på Eva med a) Jonakur fottravande och b) Jonakur och Sokrates som vill gärna leka med matte båda två. Sedan så försökte jag ta en bild av Isoföl ("Isolfur från Isgård" förresten, för att ha presenterat honom åtminstone delvis) men det enda man fick var en massa mular, ögon och öron överallt. Han ville inte bli fotad, han ville träna. Det som vi tränar just nu är stillastående, och det precis intill mig (längre har vi inte kommit). Inte så konstigt att han kommer så nära jämt... ;-)

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 6 oktober 2007 14:49

Idag var det alltså freestyletävlingen. Först ut av "Isgårds hundar" var Malin med Ruffsa (för mig är det fortfarande ett Isgårdekipage) som körde en variant av sitt "Ring"-program. Jag tyckte att det var riktigt bra även om några saker inte funkade. Men jag tyckte nästan ännu bättre om Malins andra program med Tazzi. Det som var så hemskt kul att se var att Malin dansar och spelar och hon har därför mycket riktigt och välförtjänt fått domarnas hederspris, den nya freestyleboken!

Abbe var mycket mer med idag än förra gången. Han tävlade idag! Han skällde hela tiden men han gjorde också en massa grejer. Ännu bättre var det i andra omgången när Ari kom ihåg fler delar av deras program. Det enda som gick på tok var att hon skulle kanske ha lagt sin Dirty-Dancing-snurr med Abbe i famnen som avslutningen av programmet eftersom Abbe blev alldeles yr och kunde inte göra någonting efteråt. ;-) Men idag såg de ut som ett riktigt freestyle-ekipage.

I motsats till Hathil och mig. ;-) Hathil var på någon annan planet och ville inte vara med alls. Han hopppade alltså över minst hälften av alla moment vilket gjorde att vårat första program blev lite väl tråkigt och att jag fick kasta omkull hela koreografin havla vägen in i det andra programmet för att få med honom överhuvudtaget. Han stod bara där och tittade åt alla möjliga håll. Min teori, eftersom Hathil absolut inte brukar vara så, är att han var rädd för en motorcykelcrossrace som pågick i närheten (låter lite som åska). Hade det varit för lite träning eller för mycket träning eller något liknande då skulle han ha skällt på mig som bara den. Uppe på parkeringen en helt vanlig Hathil som drar hit och dit och gör grejer och nere på plan ingenting. Vi kunde sitta helt tyst bredvid sekretariatstältet innan vi kom på plan! Utan att skrika som en galning ... på en tävling ... Hathil! Han drog inte ens på plan som han brukar göra. Han var bara väldigt lugn och trög (ord som jag aldrig har hört i samband med honom).

Det som jag vill egentligen säga med det (det här är faktist ingen ursäkt för utebliven prestation ;-} ) är att jag inte ens märkte att han var rädd! Även om jag var medveten om möjligheten eftersom vi har haft det där motorcykelraceproblemet tidigare. Jag var förberedd på att han skulle försöka sticka till bilen men det gjorde han inte. Det enda som tyder på att han var rädd var han inte ville vara med och att han drog mig tillbaka till bilen efteråt. Men annars märktes det inte och det är helt fantastiskt! Panik-Hathil verkar vara nästan botad! Jag tyckte att han hade varit jämförelsevist lugn hela sommaren men å andra sidan var det inte så mycket åska i år. IR-terapin fungerar alltså även på honom (att det funkar för Mirakel-Abbe visste vi ju). Han hade fått "ljuspunkter" mot precis panikattacker igår. Tack Lisen!

Jana

Imorgon är det freestyle-tävling på Karlstads Brukshundklubb, dvs idag är det hårdträning för Hathil. Enligt aktuell statistik ska vi lära oss 8 nya konster tills imorgon, sätta ihop 12 nya beteendekedjor och underhålla massvis med gamla saker, haha. Som tur är, är det mest lättare saker som är nya, sådana som han fattar direkt och som är lätta att visa med handtecken, t ex att han puffar mig bakifrån flera gånger.

Han tycker att sådana dagar tillhör de roligaste i hans liv, vartenda gång han kommer fram till mig för att be om uppmärksamhet eller mat springer jag fram till klickern och godisburken istället för att skicka bort honom minst hälften av gångerna som jag brukar göra. Ändå har jag en känsla att inte allt kommer att fungera som planerat imorgon. ;-) Det börjar med att jag ska kunna två hela program utantill varav ett är inte riktigt skrivit än. Det lutar nog åt en hel del improvisation imorgon, bra att vi har blivit van det där. Huvudsaken är att jag jämt är så tydlig att Hathil fattar vad han ska göra, även om det inte tillhör programmet eller är på fel ställe, så att han slipper bli frustrerad. Det är målet i alla fall. Vi behöver nämligen inte sträva efter någon placering, vi kommer helt säkert att få pokal. Det är bara två starter i våran klass. ;-)

Nu ska jag fixa mitt program till den inofficiella klassen, ska bara komma ihåg allt han kan med svärdet...

Jana

Jepp, då har vi tävlat igen...men bara för skojs skull. Det är jo inte riktig min grej att cykla som en dåre genom terrängen. Men, men....Vanda och Abbe tycker att det är gôôôr-kuul!! Den här gången tordes jag inte ta med Abbe, måste först kolla läget och så får man bara cykla men en enda hund som drar. Två hundar- rollerklass. Dvs nån slags sparkcykel på mountainbike-basis...och det är jag inte van vid än. Jag tror, att det är rätt jobbigt...särskilt med tanke på den väldig kuperade terrängen vi rejsade genom vid höstdraget. Men tankar om upprustning finns. Jag har i alla fall skaffat nån terrängcykel, så att jag slipper vara rädd där bakom racer-Vanda ;-) och så har vi börjat öva med sparkcykeln (fullständig livsfarligt med två knäppa hundar framför!!). Men det verkar vara möjligt att lära sig, jag såg två killar med sina vorsteh där på tävlingen och det gick undan!!

Vad gör man inte för att djuren ska ha kul ;-)

Ari

PS: På kortet ser det ut som om jag vann, stämmer inte, jag tog en genväg :-))

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards