Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 20 oktober 2007

Just nu jobbas det med fottarget här på gården. Det är en häst och en hund som ska lära sig ungefär samma sak. Hur det går för hästen vet jag inte men hunden har jag koll på. Det går inte särskilt bra.

Hathil ska lära sig att sätta båda framfötter på ett bräde (ingen musmatta, även om det verkar vara Sveriges mest populära tasstarget, de är inte bara för små för att Hathil ska kunna stå bekvämt på dem, de går också sönder efter typ 5 minuter). Inte i kanterna då men i mitten på en väldig fin markering. Brädet i och för sig är ju inget problem alls, men det där med mitten...

Vi har inte jobbat med den targeten innan dess (vi har inte tränat så mycket med tasstarget överhuvudtaget), jag har verkligen försökt att planera innan jag började och jag har försökt att komma ihåg allt som alla "hönstränare" (de som har gått kurs för Bob Bailey, om ni är intresserade i klickerträning och inte har gjort det än: läs deras bloggar, länkarna finns bredvid) har skrivit de senaste veckorna, alltså att inte klicka variation, att verkligen akta på timingen osv. Jag påstår att jag inte har "klickat fel" så ofta. Ändå går det inte hem hos Hathil. ;-)

Vi pratar här om en hund som har inga svårigheter alls med en delad tasstarget, alltså en target för högertassen och en för vänstertassen. Dem kan jag placera i princip var som helst, även långt ifrån varandra, och jag får två tassar på dem direkt. Förutom den gången jag lägger dem på markeringen på den andra targeten såklart. ;-)

Med andra ord: jag har ingen aning vad jag gör fel. Eller kan det vara så att han tycker att det för lätt, att han tror att han ska göra mer än att bara placera två fötter på ett bräde???

Jana

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards