Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under december 2010

Visst är det kallt..men det verkar inte störa hästarna. De är fortfarande ute och äter och lekar och sovar i snön..även om det är 20 minusgrader. De har naturligtvis fortfarande möjligheten att gå in och vara i stallen men de verkar liksom varken har tid eller lust att utnyttja det.

Efter första veckan med hönäten som gick väldigt bra (hästarna äter jämt men inte mer ensilage än vad de hade fått vid tre måltider :-)) satte jag upp en hel del nät till. Vallacker och hingstar har nu 7 nät och ett litet och stona 3 nät och ett litet. Jag kan stoppa en hel ensilagebal in i näten och behöver endast fodrar var tredje dag. Det är meningen att hästarna har möjligst många matstationer så att de vandrar runt mellan stationerna...det verkar funka hyfsat bra (vore naturligtvis bättre med uppsatta staket så att det bildades ett spår och hästarna måste vandra runt hela vägen att komma till första station igen)..den här vintern får det duga.

Än så länge är jag mer än nöjd med nya systemet :-)) Jag kan bara rekommendera näten som förlängrar hästarnas ätandet till typ 20 timmar/dygn utan att de blir tjockare! Aldrig mer dåligt samvete för att man var lite sen med morgonfodringen..


Ari

Julklapp 2010: vi har handlat fyrhjuling!!(Sigurd tycker att jag inte ska skryta men efter 15 år på hästgården med upp till 50 hästar utan traktor eller någon annan maskin eller annan mockningshjälp är jag så lycklig att jag skriver det en gång till): VI HAR HANDLAT FYRHJULING och dessutom plog, släp och BETESDAMMSUGARE!!

..och nu är allt möjligt: vi kan åka runt i hagarna och sätta upp matstationer med småmaskiga hönät. Vi kan placera saltsten och mineralbaljor lite varstans. Vi kan småploga i hagarna så att hästarna kan leka med sina godisbollar. Vi kan hålla rent runt alla dessa aktivitetsplatser därför att vi har dammsugaren (den är även bra för att rensa hölådorna;-))..

Vilket lyxliv det kommer att bli!! För oss alltså ;-) som inte mer behöver passa en massa fodertider och mocka rasthagar VARJE dag!

Idag provkörde Jana och jag i hagarna, gick kanon efter lite starttrassel inte konstigt 15 minusgrader). Fyrhjulingen tar sig fram överallt även med fullastad släp. Det var busenkelt att fylla hönäten med hösilage. Nu är det bara att avvakta hur länge hästarna behöver att dra ut hösilaget genom dessa små nätmasker(?)..antagligen behöver hingstarna och vallackerna några nät till. Första steget mot http://paddockparadise.wetpaint.com/ är gjort..

Hästarna var allt ifrån likgiltig (Tröllipensionären med rutinbehov), förvirrad (de flesta vallackerna), ointresserad (Tristan hade bara ögon för stona och vad som hände i deras hage) tills superbegeistrad (samtliga ston).

  här lär sig hingstarna att det hela har med FODER att göra ;-)


Stona tyckte det var jätteroligt med lite underhållning..de sprang efter fyrhjulingen med yiihaa..:-)


  GOTCHA!

 

..och så de manliga hästarna..ååå ett nät  ..är det farligt?  

    ..weitere Berichte den Ereignissen entsprechend :))


AriSafari (-parkägare känns det som;-))


PS: endast Trölli gick in i rasthagen vid skymningen (där ligger det en hel del lättåtkomlig hösilage), han fick sällskap av Tristan och Jonakur som tyckte kanske synd om gamle ensame farbrorn?

Av Mimulus Teater med häst och hund - 1 december 2010 07:22

Äntligen är det lite lugnare..vi har flyttat café-invigningen till slutet av januari och har inga föreställningar inbokade i december (puh!).Så..inga tomtenissar eller jullåtar det här året ;-)).

Igår hade vi säsongpremiär med slädet, Abbe, Vanda och jag. Nu ligger det väl inte massor av snö än men jag har bestämt mig för att spenderar slädet nya medar sen. Det betyder att vi i värsta fall kan åka på grus, struntsamma :-).

Hundarna var glada, jag var väldigt fruset om händerna och öron (att jag aldrig lär mig det där med fartvinden!), fast vi höll bara på i 20 minuter..

 

Telefonen (eller jag) är okapabel att ta kort i själva farten..vi fick stanna för någorlunda ok kortkvalitet..

 

 

..vänster, höger eller rakt fram???..de har blivit så otroligt bra på styrning :-)


Vanda, Abbe, Ari :-)


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards