Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under november 2008

Av Mimulus Teater med häst och hund - 30 november 2008 06:51

Igår var ingen hemma på gården..förutom Sigurd, hästarna och Abbe och Vanda. Alla var ute på olika uppdrag, Eva var på fortbildning (operabesök i Stockholm), Micah hade avslutningsföreställning med cirkusskolan i Sunne, Jana, Hathil och Johanna var på Alsters Herrgård och gjorde reklam för julprogramet, Stephan var på timringskurs på Hallagården och Tomas och jag var i Örebro på en teaterkurs.

Inte visste jag att novembern är till för människoträning. Efter gårdagens fysisk utmanande teaterövningar strejkar mina artros-ben och resten av kroppen har träningsvärk. Men..jag ska dit igen om en stund..för det är ursinnigt kul och givande att leka och brottas med sin egen kropp på det viset. Det är en bra kurs på alla sätt (tycker jag) med en ledare som aldrig påpekar fel, utan istället endast koncentrerar sig på det positiva. Hittills hade jag bara träffat en enda (rid-)instruktör som använde sig genomgående av positiv förstärkning. Det är så sällan att man blir "klickertränad" själv, att man får leka och testa under en kurs. Jag har i alla fall för en gångs skull verkligen utmanad mig själv och det gav visserligen ont i kroppen men på andra sidan massvis med input som jag förhoppningsvis kan dra nytta av framöver. Jag ser fram emot dagens övningar, fast jag inte vet hur jag ska kunna springa. Sen är det "Da´n före da´n"-premiär på eftermiddag ;-))

Ari, lite halvrisig



Av Mimulus Teater med häst och hund - 25 november 2008 15:31

... kommer med reklam om "Da'n före da'n".

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 24 november 2008 11:04

Vi verkar vara de enda som har fått tillräckligt med snö under helgen. Men så har vi fuskat och har haft lite kul i Uppland. Jag var på en konferans om rallylydnad och Hathil hade roligt tillsammans med Katja under tiden. Bra med hundvakt! Här är några bilder från lördag förmiddag när man fortfarande kunde gå där. ;-)

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 23 november 2008 07:56

Ena dagen i Colorado nästa dagen på de sibirska slätterna..Vad förvånad jag blev, jag hade inte räknat med att snön skulle ligga kvar på Brattforshedens flygfält. Vi hade med oss cykel istället för slädet (halkigt och lite halvfarligt, man ser ju inte vad som finns under vita täcket). På den här stora vägen är det inte någon fara alls, här kan man till och med ta kort och spela in video (nån gång lär kanske även jag mig hur man lägga film in i blogget, den här gången får vi vänta tills Jana är tillbaka). För videofilmningen var jag tvungen att 1. ta av vanten och hålla den med andra handen som redan är upptagen med styrning och broms, 2. hålla koll på att hundarna är med på filmen och 3. sätta fart på hundarna (efter 14 km är de tack och lov inte mera helt så entusiastiska och det går med lagom fart).

Imorgon tar vi med oss slädet för första gången det här året, juhu!

Ari

Av Mimulus Teater med häst och hund - 21 november 2008 07:31

Näää..vi har inte skaffat en tiger :-)). Det här inlägget är inte heller avsedd för katt-träning utan hästarna har fått en ny leksak..en tiger. Vår tiger består av en plastpåse på pinne och (konstigt nog) tycker hästarna att det är världens roligaste leksak. De jagar påsen och studsar och springer och man får en hel massa roliga beteenden på köpet. Det är bara att trycka på klickern i rätt sekund (bara!). Då kan man shapa fram såväl piruetter som caprioler. Vilken nyttig lek! Hästarna har kul tillsammans med mig och tränar samtidigt sin kropp och dessutom får man själv en hel del motion ;-).

Det hela är inte mitt eget påhitt, utan en lek jag hittade på mitt favoritforum. Det är också de som gav leken sitt (väldigt träffande) namn: "chasing the tiger"..

Lite synd att vi inte kan filma, det är för halkigt (bara lite överfrusen i paddocken, men det räcker att Björk var nära att trilla när hon jagade tigern..måste ta av henne skor) och ridhuset är iordning gjort för julprogramet.

Det är Björk, Isolfur, Loddari och Tristan som får leka med tigern. Det är rätt kul att se deras ganska olika attituder i leken..

Ari, med tigern i snöret




Und was wäre eine Tüte Colorado ohne einen einzigen Goldbären?

Puma, bergslejon...


Colorado ligger tydligen lite öster om Molkom och denna imposanta hållningen som bergslejonet visar upp får man till genom att låta det här passera:


Bergslejonet vill alltså med sitt kroppsspråk uttrycka: "Vart springer de? Utan mig?? Varför får inte jag vara med? Så oooooorättvist!"

Stackars bergslejon, får aldrig ha kul som de andra, utan är tvungen att klättra och leta efter godis uppe i solskenet medan tråkmatte tar kort och dricker te. Så synd om honom.

Dags att gå hem...

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 16 november 2008 21:47

Övningspass i gympasalen..Tomas, Jonathan och jag försöker att hålla 9 käglor i luften (för första gången ;-)). Klart, att även detta egentligen skulle ingå i julprogramet.

Vad Micah håller på med i mitten av videosnudden vet väl bara han själv, medan vi andra ser förbluffande likheter mellan honom och lille Abbe-hunden. Abbe-aktigheten kanske smittade när de spelade tillsammans i somras?

Ari

Av Mimulus Teater med häst och hund - 14 november 2008 20:35

Björk! och jag tränar varje morgon..vi har börjat med morgenarbeit för drygt två veckor sen. Igår hade jag inte tid för morgonträningspasset, det ju inte bara Björk!, som ska ha kul utan Tristan och Loddari Mausekind också. Jag vet ju redan att det är svårt att endast träna EN häst, det brukar bli vilda kommentarer i hagen då..men att man inte får hoppa över morgonpasset för alltihopa, det visste inte jag. Björk gick i alla fall inte ut i sin vinterhage (med gräs på, rätt populärt annars då), hon vände och svischade förbi häst-drivande Sigurd tillbaka till natthagen gång på gång (det är ifrån natthagarna jag hämtar de på morgnarna). Sigurd fattade inte alls vad hon höll på med, så här brukar hon väl inte vara! "Vad fräck din häst är!"..men jag förstod direkt. Nu är det antingen börjar med ponny-zen eller leker med hästar varje morgon (jag har bestämt mig för att leka :-)). Björk! och jag ska nämligen gå kurs i barockridning och det är massvis med beteenden jag bara måste klicka fram innan dess. Men sen borde jag kunna rida henne där utan tyglar eller bett (hon utvecklas i rasande fart och kursen börjar först i januari).

För de som undrar varför Hamar inte är med på morgonlekis kommer en berättelse om Hamar och Hanne sen ;-)

Ari

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards