Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under juli 2009

... är förstås en rubrik som egentligen passar bättre i teaterbloggen. Men eftersom det inte var vi och våra djur som uppträdde utan sommarlägerbarnen och -hundarna tycker jag att det också passar här.

Idag fick vi testa hur mycket folk som får plats på läktaren i teaterladan. 60 får vi in bekvämt, det är bara synd att parkeringen inte räcker till då. ;-) Föreställningen har gått hur bra som helst (de enda missen stod vi vuxna för) och det är helt otroligt hur mycket barnen har lärt sig under en vecka. Och hur snabbt de lärde sig turordningen och allt i uppvisningen. Wow! Dessutom var det ett jättetrevligt gäng som hade kul tillsammans, tog hand om varandra och var pigg och glad och med på allt. Kul!

Igår fick vi besök på morgonen vilket resulterade i en jättefin artikel i NWT. Även om ni har läst den på papper får ni gärna kolla in länken, det finns fler bilder där, bl a en på en hundinstruktör (som tydligen oftast undervisar agility) som fartfyllt skickar en hund i en fullständigt statiskt övning. ;-) De lärde sig ändå... ;-)

Jana

Om ni går in på www.mimulus.se så hittar ni bildspel från sommarlägret, ett till varje dag...

Ikväll fick också vi ledare ha liiite roligt med en teatervariant av skattjakt. Det var tyvärr inte helt mörkt så vi kunde inte skrämma barnen fullt ut. ;-) Men det var kul att rota runt i gamla kostymer och använder dem till något nyttigt: "Orchen 2 - The return of Gothmog"

Vi plockade inte bara fram den pensionerade orchen utan även Gandalf, Jättespindeln och Gandalfsäcken. Dessutom fick Hästfolkets Shaman ta sig en sväng genom stostallet.

Barnen verkade också ha roligt. ;-) Imorgon är det den stora uppvisningen. Det blir häftigt! Jag lovar!

Jana

I år har vi cirkus- och hundläger med en pigg och glad grupp som funkar verkligen bra ihop. Superkul att se hur de jobbar tillsammans och är helt inne i att sätta upp fredagens föreställning. Jag kan lova er en häftig show!

Bilder på dagens aktiviteter finns på www.mimulus.se

Jana, lägerfröken

Det var länge sen jag såg Helge på kort.

Helge, sambons blandras och Hathils pappa, som var en höjdare på att sticka till skogs och snodde köttbitar från grannens vildsvinsuppfödning. Han var en av de första hundarna vi lärde oss klickerträning med. Det här var hans favvo-övning och han kunde till och med snurra på bollen. På det här kortet gör han reklam ...

Jana har nämligen gjort en ny tjusig hemsida för klickerkorten som hon  säljer.  Jag fattar inte varför hon inte har länkat till sidan för länge sen ;-)).

Klickerkorten är  tänkt som en länk mellan böcker och träning. Man kan ta med ut de till träningsplatsen och har då med lite råd och tipps.

Egentligen är korten tänkt som inspiration men mig har de hjälpt att bli lite mera strukturerad (jag skulle aldrig ta med mig anteckningar eller pärmar eller sånt...). Har jag med mig korten vet jag vad som står på programet idag, utan korten är jag lite otålig och skiftar mycket mellan övningarna (min spontana, kreativa själ har väldigt lätt tråkigt ;-) ). Nu väntar jag på att korten till hästar kommer ut.


Kollar gärna på klickerkortens sida, jag tror att ni blir inspirerade också. Sen ska jag se till att Jana lägger länkar ditt från bloggen och teaterns sida.

Ari


Jana: Såhär ser dem ut, typ. Och på baksidan står hur man tränar tricket.


Igår var vi på fiskefest hos grannarna..och där fick inte hundarna fisk eller festar..nää, de uppträdde tillsammans med oss och spelade Fidos picknick!

Det har blivit ganska lätt att spela Fidos picknick. Vi alla trivs med musiken och farten. Det märker man också på hundarna, de är ivriga och ger sitt bästa! Fullständigt omöjligt att få skarpa bilder av Frisbee-Vanda. Igår orkade hon med hela frisbeeprogramet och gjorde dessutom prima ifrån sig i alla freestyle-övningar :-)).

Det är inte självklart än så länge..oftast visade hon bra dansövningar och när hon skulle springa efter frisbeen orkade hon inte med detta (jag trodde ganska länge att hon hade scenskräck eller nåt liknande vad det gäller just frisbeespelandet). Förra gången vi spelade hade vi lagt om programet lite gran (Jonathan och Jana var inte med) och då spelade vi frisbee före freestyle. Den gången orkade hon inte med freestyleuppvisningen..hon har tydligen inte den bästa konditionen (hon anstränger sig väldigt att inte göra fel, det är tydligen krävande).

Farbror Hathil är också ganska tänd på att uppträda..Jana vill inte ens föreställa sig hur det ska gå när hans kropp inte längre orkar med detta. Han är ju 11 år nu och vi är ganska rädda att han kanske skadar sig..han är rätt så vild när han showar!

Ari


Stona har besök av en John-Bauer-häst som är på väg till Danmark..Bria är isabellskäck med långaste manen som jag nånsin har sett. Vi är rädda att hon kommer trampa på den...på andra sidan har hon överlevd i 15 år utan problem ;-))Ari

Det har blivit rejält utökning av djur-aktör-ensemblet! 4 kycklingar (fullständigt oväntad) och ett sto: Smilla (också lite oväntad, men jag har haft ett öga på henne sen förra året ;-))! Smilla var Tristans bästa kompis i Danmark..men här får hon väl gå med de andra ston, Tristan är ju stor nu och vi ska vänta lite med fölproduktionen. Smilla och kycklingar är ganska jämn-gamla..om räknar höns-år om i häst-år. Kycklingar är några timmar gamla och Smilla ett år...jag ser fram emot att hon kommer till Sverige!

Ari


Snart öppnar jag en butik (lokal har jag ju redan ;-))..eller en internetshop..så många jongleringsgrejer som vi har!

På fredag har vi inte bara en uppvisning av "Fidos picknick-the couple-version" utan håller också workshop med 55 barn. Även om man dela upp de behöver de ha en hel masssa bollar, diabolo och kiwido-poj.

Igår satt jag och sydde 32 bollar, 42 poj och en försöks-kägla (jag var tvungen att kolla om det går att sy jongleringskäglor i överhuvudtaget..).

Nu har vi i alla fall tillräckligt med leksaker till sommarlägrets barn!

Ari


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards