Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under december 2008

Det är så skönt...att det verkligen hjälper att ventilera träningen i blogget! Det gör främst att jag är tvungen att TÄNKA och betrakta allt som händer någorlunda objektivt..bloggandet sker oftast på morgnarna och inte i direkt anknytning till övningarna.Jag försöker dessutom att följa upp de flesta inläggen..för då får jag någon slags utvärdering och kan gå vidare ;-).

Det hjälper naturligtvis extra om man får kommentarer som Ulrikas som gör att jag  tänker ännu en sväng till.. 

Varför leker Hamar inte med mig? De andra gör ju det..Är han fortfarande för "parellised" (alltså beroende på signaler och kommandon) och törs inte hitta på egna uttrycksformer? Leker han på sitt sätt och jag märker inte detta? Är det fortfarande för mycket "jag-vill-att-du..." ? Är han autist?? (skojar bara, Ulrika ;-)) Vad kan JAG göra för att han ska ha mera kul?

Först och främst släppte jag ännu mera trycket (han MÅSTE väl inte leka) och gjorde saker med honom som han tycker är roliga att göra..det blev en himlamycket fotlyftandet och sidledsgåendet. Han tycker om upprepningar.. Sen gav jag honom mera tid att själv hitta på nåt (jag har verkligen svårt att vara passiv). 

Igår var vi i paddocken tillsammans med Eva och Socki, det tog ytterligt bort trycket och fokus på Hamar. Jag kunde ju stå och snacka med Eva eller bara titta på vad Socki gör..(det gjorde Hamar också, alltså titta på Socki).

Vi hade från början rätt kul..det gjorde att jag sprang och studsade lite extra mycket och..WOW! Hamar härmade och hoppade upp i luften med alla ben samtidigt och började showtravar! Ett sväng runt i galopp, halt och upp på bakbenen! Sen orkade jag inte mera (han springer bara om jag hänger med..). Sen gjorde vi lite vanliga Hamar-övningar och efteråt fick han vara i fred..då började han leka med fotbollen. Alldeles själv sparkade han bollen lite hit och dit. Sen tittade han på Socki..:-):-).

Igår var Hamar alltså "på". Då får man verkligen utdelning! En av hans favoritövningar är fortfarande att backa mot min hand..och jag hade lyckats att lägga till en signal som är riktigt olämpligt (det vanliga smackandet, som jag annars använder när jag menar att hästen ska röra sig). Jag får alltså inte smacka för att han ska gå fortare..annars..och det hände igår..hoppar Hamar runt med bakdelen mot mig, han gjorde det verkligen snabbt och med mycket energi och sprang baklänges mot min hand (som bara hängde vid min sida..). Man kan bli rädd för mindre rörelser ;-).

Hamar kanske är så som Ulrikas teaterelever..när han väl kommer igång blir det mycket, mycket rörelser!!

Vi borde videofilma!

Ari 




Jag läser och läser och läser..om häst"träning"..i AND-forumet. Det finns hur mycket intressant som helst där, tex att leka med hästarna som grunden till all träning (låter det bekant, hundägarna?). Där har jag hittat min inspiration igen, denna läsning gör att det är kul och spännande att vara med hästarna igen.

Varje morgon går jag alltså ut och försöker att bara vara och leka..utan massvis med krav, vad hästarna ska, vad jag borde, vad vi ska kunna om en månad, etc..Oftast går det rätt bra, men vad gör man med en Hamar som envist ignorerar all lek och bara förföljer mig i sidled eller baklänges? Med honom är det svårt att springa och busa..han vänder bums och..där kommer han igen..baklänges.

Jag har alltså kollat i forumet (vad gör de andra i ett sånt fall?) och fått tipset att ignorera hästen och bara lekar med någonting, typ boll (och vara koncentrerad på bollen och inte på hästen, inte väntar på att hästen ska haka på).

Läst, gjort..jag springer runt runt med Evas fotboll, snart kan jag dribbla och kontrollera bollen (har aldrig spelat fotboll förr, bara basketboll, men det skrämmer Hamar ;-)). Hamar blev lite förvånad (lite spanandet ur ögonvrån då och då är väl tillåtet?), funderade vad han skulle göra, om jag är så ointresserad i honom och lekar med nån dum boll.

Han hittade på sommartrixen: han la sig ner och satte sig sen!! Det kunde jag bara inte ignorera! Han fick godis och beröm massvis..och det gjorde bara att han nu lägger och sätter sig så fort jag börjar lira med bollen...suck!

Han lekar fortfarande inte..men jag ska nog komma på nån lek han tycker om! Någon som har tipps?

Ari

Tricolordogs har en jättekul adventstävling. Ni kan vinna två ex av "Hundtränaren", en jättespännande blandning mellan kalender och hundbok. Den innehåller träningstips, veckoplaner och träningsloggar samt massvis med intressanta artiklar skriven av Sveriges hundtränar-creme-de-la-creme.Var med i tävlingen, det är mer än värd det!

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 16 december 2008 12:29

Jag vet inte...ibland hjälper de till lite för mycket, våra djur. Det är visst bra att de är så motiverade och har hela tiden koll på vad som kunde göras, men ibland..

Idag blev jag av med både bilnycklar och planbok, lille Abberövaren tyckte att det ingick i hans uppgifter att ta med allt till bilen och in i hans bilbur. Honom ser man ju inte så riktigt gärna försvinna med detta över gräsplanen som är täckt med en decimeter snö. 

Även hästarna hjälper till allt de orkar..de kliver på bord, stolar och trappor i tid och otid, tar med sig filtar(som ligger intill scenen, tänkt som värmefiltar till publiken) och apporterar sig själv genom att plocka upp grimskaften och följa efter matte (vi hade nån lös idé om "groundtying";-)).Bästa apport hittills: Isolfur, som försökte att plocka upp eltrådens handtag (jag gick emellan..jag var inte så säkert på att han verkligen bara skulle ta i handtaget och dessutom: INTE bra om hästar kan öppna elstängslet!).

Fast egentligen gillar vi läget..det är lite oförutsägbart och ibland kaotiskt men alltid roligt!

Ari


Av Mimulus Teater med häst och hund - 14 december 2008 22:47

Lite synd men då var till slutet även hundfrisbeekursen över...

Kursen började i juni men det blev en del flyttningar av kurstillfällen pga skadade deltagare (folk, inte hundar!). Dessutom ville de gärna ha mer tid för träning och sådant går man ju alltid med på.  ;-) Vi har lärt oss en del om olika förutsättningar hos olika hundar, även av samma ras, och jag kan bara berömma förarna för sin tålamod. Bra jobbat! Vi ses nästa år!
Jana

PS: Om ni undrar vad det är för musik så ska jag berätta att det är en i Tyskland mycket känd låt av Comedian Harmonists. Den spelades in år 1934, är alltså 74 år gammal, vilket betyder att den är fri. Copyrighten har gått ut! Jag får den alltså använda, även på youtube.  Av mig hade ni fått - mycket passande - G. Love's "Beautiful". Tyvärr tyckte youtube att jag inte fick ha den låten än. Om ni väntar 68 år så lägger jag ut filmen så som JAG hade tänkt mig den...


Av Mimulus Teater med häst och hund - 11 december 2008 15:21

Vår target är en fasttejpad skumgummibit på en pinne med klicker på. Den brukar fungera alldeles utmärkt och hästar och hundar jagar gärna efter den. MEN!!..man borde inte ha små snöbollar på gummistövlarna som jag hade idag! Då kan det upstå  förvirring och ivriga djur tar gärna då den target som är närmast..mina stövlar (targeten liknar verkligen en snöboll med sin vita tejp..). Först fattade jag inte varför Loddari ibland nafsade efter mina fötter, men med andra och tredje häst som gjorde samma misstag började jag fatta! Skönt  att även hästarna förstod det efter några gånger :-)).

I mitt favoritforum har de lagt ut nya filmer, den här är en av dem:
Av Mimulus Teater med häst och hund - 10 december 2008 09:19

En del av oss Mimulusfolk har varit i Paris för att titta på Zingaros hästspektakel ”Battuta”. Jag har genom 20 år varit en stor beundrare av detta hästteater efter har sett deras program på en video hemma hos en kompis (väldig ofta kopierat och därmed i sämsta kvalitet). Denna video har jag kvar och titta på den med jämna mellanrum. Filmen har fångat mitt intresse för att det är med allt som jag tycker är intressant: en högklassisk koreografi, välridna hästar (på hög nivå), en zigenarorkester och det hela utspelar sig i en för detta ändamål konstruerad träbyggnad som är arkitektonisk intressant (nästan en kyrka utifrån). Teatergruppen bor i gamla hus- och cirkusvagnar runt omkring (jag har också tillbringat en del år i min självbyggda lastbil ;-)).

Ni märker, om jag nånsin skulle haft idoler hade det varit Bartabas med sin Zingaroteater. Jag hade aldrig anat att vi skulle hålla på med något liknande nån gång..Genom åren har jag på ena och andra viset fått tag i Zingaros andra produktioner och var varje gång lika häpen, de är rätt olika varandra.

I lördags var vi alltså DÄR..i Teater Zingaro..och jag var från början rätt imponerat: vilka träbyggnader, vilken stämning! Och så satte de igång..och det var WOWW!! Man sitter väldigt nära intill rundmanegen och de red ett program i FULL FART (i 1,5 tim)! Vilken upplevelse! Och vilken timing! Videon gör de inte alls nån rättvisa och det hade jag definivt inte räknat med. Vi applåderade och skrek (!) oss genom uppvisningen och det hade jag aldrig gjort tidigare (som en teenie på rockkonzert ;-)). Det blev stående ovationer efteråt..vilket program! Jag hoppas att jag kan åka ner till Frankrike igen när deras nya uppsättning är klart..eller så tittar man kanske in i Bartabas skola i Versailles.

Rätt så begeistrad Ari

Abbe och Vanda blir olidliga(?) när de inte får tillräckligt med motion. Igår visste jag inte vad jag skulle göra med dem..det var så mycket snöslask att man definitivt inte kunde ta cykeln och det var för blött för slädet. Att bara går ut med dem till skogs var inte heller nån option, mina ben är fortfarande inte riktigt återställda efter teaterkursen. Igår spelade vi därför bara lite frisbee (fast jag inte får göra det för Jana ;-)).

Idag tänkte jag att det väl skulle vara möjligt att ta slädet om jag bara var ute tillräckligt tidigt. Vi åkte alltså till Brattforsheden redan i mörker och fann där optimala förhållanden. Överfrusen snö och en soluppgång i extraklass. Vi åkte över en mil (det är mycket när man just omställer från cykel till släde..), det var så fint och hundarna var pigga och glada (obs Vandas fina kamelgångart! Hon kan springa pass mil efter mil..)

Man borde åka ut så här tidigt mycket oftare!

AriAbbeVanda

Ps: Vet någon vad det är för konstruktioner de har rest runt flygfältet? Pinnarna med tråd kors och tvärs (till vänster på videon)? Är det nånting man har som försvar mot fiender eller skyddar det bara mot snön..?? 

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards