Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under januari 2013

Av Mimulus Teater med häst och hund - 18 januari 2013 16:20


Efter en otrolig spännande december har Moril och jag tagit det lite lugnt i början av januari. Några återbesökta kalenderplatser, t ex stationen och Granngården, visar dock att han faktiskt har lärt sig ganska mycket. Vilken skillnad! Den här veckan har han dessutom börjat hälsa på folk helt på egen hand och utan godis. Så vi känner att vi har kommit en bit på vägen med den grundläggande miljöträningen och kan lägga den fortsatta allmänna miljöträningen i Karlstad BKs kompetenta händer. Nästa vecka börjar valpkursen och klubbens miljöpromenaderna så vi kan fokusera på annat här hemma.  

Teatern är inne i startfasen för de nya showerna och om en viss liten hund ska vara med så får han nog lära sig en hel del fram till maj. Härmed startas alltså scensatsningen på riktigt: "Från valp till stjärna"! Teaterträning för hund går i princip ut på att hunden ska kunna allt som andra hundar också kan plus lite till och det i fullständigt absurda situationer och miljöer. Så det är bara att börja med


Lektion 1: Circle Work och rökmaskin


Circle Work är i grund och botten en förövning till agilityn som gör att hunden följer förarens minsta lilla kroppsrörelse så att man kan styra hunden i olika riktningar med en pytteliten axelryckning. Mycket bra att ha! Rökmaskin är en prima apparat som gör att teatern ser häftigare ut och är mycket bra att ha! Tyvärr skrämmer den livet ur franska vallhundar och lilla Briarden kan inte uppträda tillsammans med den. Lilla Picarden ska alltså träna på den så att han kan vara jättehäftig i sommarteatern.

Då jag idag fick inse att jag faktiskt är en professionell hundtränare tänkte jag lägga upp övningen så att valpen inte blir vettskrämd från början. Rökmaskinen står alltså på scenen men fjärrkontrollen ligger i caféet (bra med långa sladdar) så att han varken ser eller hör när rökmaskinen håller på. Dag 1 ville jag träna på bara lite rök som tyst och fint hänger över scenen.

In med hunden som flaxar runt där i vanlig ordning och inte ens ser röken. Sedan händer något som jag totalt hade glömt bort: rökmaskinen fiser! Den brukar göra det mellan varven. Och det syns och hörs. Nu märker även valpen att det är något skumt i ridhuset. Det sväver ett rökmoln i valphöjd framför honom. Den har dessutom valpstorlek. Cool!!! Den går att bita utan att den skriker aj!

Han hoppade lite bakåt om han stod precis framför maskinen när den fes men rökvalparna var bara för roliga. Moril lekte med de små molnen och jag gick och hämtade fjärrkontrollen. Sedan var det bara att röka på och försöka få honom att gå i små cirklar istället för att hoppa runt i röken.

 

Jag medger att träning i rök och mörkret inte är speciellt lämpad för bilddokumentation men eftersom det var just det vi tränade på får ni en bild på röklekar ändå. Lektion 1 gick väldigt fort och behöver nog inte upprepas så hemskt många gånger. Vi får väl hitta på något nytt!

Jana



Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards