Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under februari 2009

Av Mimulus Teater med häst och hund - 28 februari 2009 08:20

Vi har hittat en ny Lindykurs! Den vi gick för 2 år sen följdes aldrig upp av en fortsättningskurs och vi hade ju så kul...

Den här gången är det inte alls en "akademisk" kurs med mycket snack och bara tre deltagara utan tvärtom: så många dansare att det innebär en viss logistik att alla ska ha plats och partner (precis samma skillnad mellan privatlektion och ridskola). Det som är bra är att jag med stor sannolikhet inte behöver skifta roll mellan ledare och följare som förra gången ;-)).

För de som har glömt bort hur Lindyhop ser ut följer en liten video...i den finns det massvis att hämta både till "Fidos picknick" och akrobatiklektionerna! Titta bara på 6. paret ut, de har en VÄLDIG ROLIG sekvens!

Ari, dansar igen..

PS:  För er som har missat förra gången vi var på kurs kommer här länkarna om "min dans som hund".  Jana ;-)

2007/11/06/347556-min-dans-som-hund-lindy-hop-agility/

2007/11/14/358405-jag-far-vara-hund-idag/

2007/11/21/368998-veckans-funderingar-kring-danstraningen



För ett år sedan hade jag ju – efter ett katastrofalt misslyckande med projektet ”Skall under stimuluskontroll” – börjat med ett projekt som hette ”Tyst Hathil”. Av någon anledning glömdes projektet dock bort innan det kunde avslutas med resultatet att jag håller på att bli döv.



Nu hjälper det kanske inte särskilt mycket att jag tycker om att skälla tillsammans med min hund. Det är skitkul och därför gör vi det då och då. Han börjar skälla, jag hänger på, vi skäller båda två samtidigt eller byta av varandra och sedan skrattar vi ihjäl oss. Det får jag sluta med!


Slutskälld? Menar du det? På riktigt?


Istället tar vi en ny termin med ”Tyst Hathil”. Godisskålar och klickrar är utplacerade över hela rummet och man får verkligen hoppas att hunden som brukar sno allt som inte är högre upp än 1,60 m inte kommer på att ta för sig själv. Jag har börjat med det hela för en minut sedan och klickade för att hunden låg lugnt i sin bur. Jag hade dock missat att hunden höll på att somna utan koll på omgivningen så att klicket resulterade i en mindre hundexplosion: VAD? VAR? VAD HÄNDER?? VAR FINNS GODIS???

Andra gången kastade jag en godbit utan att klicka som hunden – som hade somnat om – fullständigt missade.

Ska se hur det blir...

Jana


Kl 12:19 - Kom just på att jag också brummar och morrar omedvetet när hunden gör det. Kan inte heller gå förbi en fårflock utan att bäa med dem. Ska sluta med det...

Av Mimulus Teater med häst och hund - 21 februari 2009 18:34

Än en gång kommer videon liite försenat eftersom youtube inte godkände första versionen. Och än en gång  fick det bli ragtime vars rättigheter har gått ut. Stäng av ljudet och sjung själv, originalmusiken till filmen är titelmelodin från The Peanuts - Charlie Brown? (Eller heter det "Jordnötterna - Kalle Brun" i Sverige? ;-} ).

Det var i alla fall en jätterolig kurs med duktiga hundar och själgående förare. Jag har haft hur kul som helst och jag tror att nästa kursen blir  ännu roligare.

Enjoy!

Jana

PS: Observera hundförarens lyckade utstyrsel i delen "Slalom mellan benen". Fem pluspoäng för improvisationstalang efter att vi tyvärr var tvungen att dra av fem poäng för att föraren hade glömt sina kastagnetter hemma. Tur att det alltid finns fjäderboor och dylikt att tillgå i våra träningslokaler...

Av Mimulus Teater med häst och hund - 19 februari 2009 09:23

Idag, närmare bestämt kl 11:11, börjar gatukarnevalen hemma. Weiberfastnacht (eller rättare "Wieverfastelovend") kan översättas med kärringkarneval och det betyder att det är kvinnans dag idag. De kommer, så småningon, att erövra stadshusen i hela Rheinland, ALLA stadshus.  Det första som kommer att falla är stadshuset i den Bonner stadsdelen Beuel. 1824 revolterade tvättfruarna i Beuel mot patriarkatet och deras arbetsförhållanden. Det är därför att Beuel än idag har en tvättprinsessa i karnevalen. Som påminnelse om denna revolt tar kärringarna en gång om året på Weiberfastnacht fram sina saxar och klippar av männens maktsymbol: deras slipsar.  På alla kontor, i alla affärer och överallt. Bara så de vet, liksom.
Som service till alla utvandrarna har jeckarna i Bonn istallerad flera webcam så att man kan se det Bonner torget med stadshuset i bakgrunden. Än så länge är det ganska lugnt där (alla är nog i Beuel just nu) men jag rekommenderar att ni ta er en titt vid tolvtiden på söndag. Då erövras det Bonner stadshuset. Sedan på  måndag, Rosenmontag, måste ni bara kolla: Det Zoch kütt! Tåget kommer! Paraden (??? tåget...) börjar kl 12 och de första grupperna borde anlända på torget inte så hemskt mycket senare.

Alaaf!

Jana


Bilder Rathauserstürmung ;-)

Nä, vi har inte gett upp...vi klicker fortfarande även tuppar..och det går rätt bra (bortsett från att vi aldrig isolera varken tupp eller höna för att träna). Det tog visserligen sin tid tills alla tordes äta ur farliga foderburken (man ser inte bra med huvudet instoppad i burken :-)). Sen fick de också lära sig vad klick betyder..nämligen inte att taket håller på att rasa ner ;-).

För mig är höns- och tuppträningen en utmaning för uthålligheten, timing och listighet.

Som första target hade jag tänkt ta en bulgurförpackning..på den är det nämligen en stor bild med en massa gul bulgur (som hönsens gillar!). Väldigt inbjudande att picka på. Det jag inte hade med i beräkningarna var att även den dummaste höna fattar efter 2 pick att bulgur inte är äkta (och så fort hade inte ens den smartaste hönan förstått klickersignalen).

Tuppen hjälpte mig..han började picka på den röda Axa-logon. Det förstärkte jag naturligtvis och till följd fick jag en tupp som pickar på: den stora Axa-logon, den lilla Axa-logon på sidan om förpackningen och på röda nyckelpigor som finns på foderburken. Hmmm..variation..igen..

Den bruna hönan hade noggrant tittat på i över en vecka och kunde efteråt stora Axa-logon (den här gången var jag på min vakt ;-).

Dax att byta target..nu är det en pinne med gummikula på (jag vill kunna leda de över gårdsplanen sen och då är bulgur-förpackningen olämplig om man inte vill få ont i ryggen). Den här targeten kan än så länge bara tupparna (den stora tuppen fick aldrig leka med förpackningen för den andra tuppens skull).

När jag bytte fodret i burken till någonting smaskigare (hästmusli) uppstod ett nytt problem. Tuppen bryr sig nämligen om sina hönor, dvs så fort han hittar BRA foder äter han det inte själv utan bjuder hönorna på det. Det verkar visserligen vara en förstärkare för honom också, men tar såå lång tid...han har sig och kacklar och väntar på favvo-hönan och så vidare..

Absolut överkurs för mig var fotograferingen idag. I ena handen kameran med en knapp som ska tryckas lite i förväg och i andra handen targeten (som jag dessutom bara ser genom kameran) och klickerknappen som ska tryckas i samma sekund när näbben träffar targeten! Det var fullständig omöjligt!!Multiple task är ingenting för mig..

Därför finns det inte ett enda kort där tuppen verkligen pickar på targeten..fast man ser i alla fall hans huvudrörelse på ena kortet :-)).

Vi får se vad det hela ledar till..det är i alla fall spännande och roligt att jobba med en hönsflock..

Ari



Vi har börjat att träna olika saker för "hästfolkets totem". Vi har redan letat efter våra totemdjur (det var nästan schamanistisk, fast det var teaterövningar och hade vi kunnat vara utomhus istället för i gympasalen hade det varit perfekt!)och jobbat med snören och tejp som vi använde som masker (roligt att känner hur mycket man blev inspirerad av sitt totemdjur).

Igår var det lite mera prosaiskt, vanlig akrobatträning och på slutet testade vi den tredje dimensionen (början till totempål, kanske).

Jag blev överraskad av den imposanta synen, man ser inte så ofta folk som hänger 2 m över marken! Svårast var att alla fyra skulle hålla sig i luften samtidigt och bara hänga utan att röra sig och utan att prata eller klaga(inte ens Aj!! fick man säga..).

Det gick bra, de är duktiga, våra akrobater!

Ari


Av Mimulus Teater med häst och hund - 13 februari 2009 22:41

Det var inte Tristan på det andra kortet (för alla som trodde det, inklusive Joan, hans föredetta ägare ;-))) och han har ingen tinkerkompis (än). Han håller istället ihop med Isolfur, det är också ett fint par (tycker jag).

På bilden ser man två holländska premie-hingstar, det är väl ändå inte så dumt att Tristan ser ut som en sådan ;-). 

Sigurd försöker sen tre dagar tillbaka att ta kort på lekande hingst i snön, men så fort han dyker upp i hagen kommer genast Isolfur och Tristan och vill gå fot och sånt. Därför fick det blir stillastående-bilder igen..

Ari

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards