Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under oktober 2010

Av Mimulus Teater med häst och hund - 30 oktober 2010 16:35


Helt otroligt vad många frackar och cylinderhattar vi äger. Vi tog några (men inte alla) ut på promenad i stan idag för att göra lite reklam för vår Familje-Halloween nästa helg. Fick många komplimanger av varianten "Så fina ni är!". Det är alltid uppskattad när man klär sig rätt! Lite fint i kanterna och en mer stilig och elegant stil gör verkligen susen på stan. Kleider machen Leute...

Jana

 


Ja, nu har jag två..frisbeehundar..

 

Vanda har verkligen utvecklats sen man såg henne senast här på bloggen (2 år sen?), hon läser discarna så mycket bättre nu och kan en hel massa roliga trick. Just nu övar vi bakåt-volt (!)..hon kan det inte riktig än..därför blev det lite konstiga bilder:

     

Till vår största förvåning har nu även Abbe lärt sig vad frisbee-kastandet går ut på..han är riktigt sugen nu och ger järnet:

    Förr ville han egentligen endast hämta rullande frisbeen men nu har han övat på flygmanöver och utför till och med trick innan han spurtar efter discen (utan att skälla, jaaaa!)

        Helt fantasiskt! Man kan undra hur de i överhuvedtaget kan se flygobjekt..hoppar de uppåt får de hår i ögonen och kommer de ner är skäggen fortfarande i luften och täcker synfältet (och då hade jag redan klippt en massa lugg..). Det är kanske därför de springer med vidöppen gap..

  Det bästa av allt är att jag kan leka med bägge samtidigt utan att det blir strul och knas..Abbe till och med väntar på sin tur. Snart är det dags för duett-trick ;-)).


Ari, Abbe, Vanda

Av Mimulus Teater med häst och hund - 9 oktober 2010 19:47

Idag tillkom det ett nytt medlem i Mimulusfamiljen och jag tänkte passa på förklara varför vi egentligen heter Mimulus.

På latinska heter skådespelare "mimus" (så här långt var de flesta av er med) och Mimulus är diminutivformen, betyder alltså "liten skådespelare". I gamla Rom var detta roliga rollen, den som skulle få folk att skratta i annars högst dramatiska föreställningar. Ett relativt enkelt sätt att få folk att skratta är att använda sig av olika redskap och göra trick med dem, exempelvis jonglera, vilket de roliga romerska mimulusar gjorde flitigt. Hela det här upplägget föreföll aningen bekant när vi letade ett nytt namn och vi tyckte att Mimulus skulle kunna passa oss.

Den gamla romerska Mimulusen är alltså en tidig variant av de medeltida gycklarna och det är nog därför att det botaniska namnet för Gyckelblomman blev just Mimulus. Gyckelblommor är roliga växter som tydligen inte har något emot att göra narr av sig?!? De har i alla fall oftast roliga prickar och kan nästan se ut lite hur som helst. ;-)

Den nya Mimulusen reste hit med tåg och buss från Skåne där Johanna har börjat läsa till trädgårdsingenjör. Hon slapp till och med gräva upp vår kamrat mitt i natten (som vi inte tvekade be henne att göra) utan fick den i en liten kruka när hon frågade snällt och sa att hon skulle ha den till en teater som heter Mimulus. Här är den alltså:

Tack Johanna och alla snälla människor i Skåne! En Mimulus-hybrid, dvs en blandras, vilket glädjer Hathil. ;-) Än så länge står den i ett fönster som inte är riktigt färdig än men jag hoppas att den kommer att trivas bra i nya cafeet. Jag hade fått en Mimulus av Lena förra hösten som tyvärr inte alls trivdes i mitt rum. Men cafeet är ett mycket bättre rum (otroligt mycket bättre) så det kommer säkert att gå bra den här gången.

Heja Mimulus!

Jana

Av Mimulus Teater med häst och hund - 5 oktober 2010 00:39

Trots att den senaste tiden har varit minst sagt intensiv, så känner jag ändå att inspirationen till utveckling flödar. Jag och Tomas har fått våra balansstegar och har börjat träna med dem. Konsten är att klättra så långt upp som möjligt, utan att den lutar mot något. Spännande, utmanande och roligt!


Samtidigt känner jag mig uppmuntrad att ta mitt stylt-gående till nya dimensioner, efter att ha sett youtubeklipp från cirkusgruppen stilt-circus, som gör hela föreställningar där de flesta går på styltor hela tiden. Och så vill jag träna mer med käglor... och bollar... och handstående... och parakrobatik... och och och... ja, tiden räcker inte till, men motivationen flödar över!


Snart är det dags att på riktigt sätta ihop spökbanan till vårat Halloweenarrangemang. Då kommer vi också ha tävlingar och aktiviteter, och jag har ansvar för att se till att de blir tillräckligt skrämmande! :D Det ser jag mycket fram emot, och tankarna börjar samla sig i mitt huvud. Se till att komma dit! Och ta med barnen! Eller syskonbarnen! Eller barnbarnen! Det blir spännande, skrämmande, underhållande och roligt! En värmande, sprakande eldshow kommer troligen att avsluta kvällen, och det kan man väl inte säga nej till?


Välkomna till Teater Mimulus Halloweenarrangemang! Mer information kommer på hemsidan inom kort!

//Jonathan Fryxelius


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards