Teater och träning på Isgård

Alla inlägg under maj 2008

Det är en rätt så kul träning..att rida med bara halsring. Eva, Inga och Johanna (och några till) har jobbat med böjning och undertramp de senaste veckorna. Dvs att deras hästar har fått massvis med belöning när de valde att gå i öppna på böjt eller rakt spår. Igår testade de vilka signaler hästarna egentligen behövde för att gå FINT. Inte många alls..eller ialla fall inga signaler man ger med bett eller tyglar. Mysla är till och med lugnare utan utstyrsel vid huvudet. Jag ser redan fram emot träningstillfällen där de rider med "låtsas"-halsring (dvs bar hästhuvud) :-))

Det skulle jag aldrig har gissat att Hamar kunde lära sig att sitta! Det har vi hittills inte lyckats kunna lära någon häst här på gården (förutom Smári, som lärde sig sittandet av vår tyske cirkuslärare för 10 år sen..). Tack vare Ann-Louises tipps gick det inte bara väldigt fort att Hamar förstod att han skulle lägga sig, utan jag fick sittandet på köpet..Det hela tog kanske 8 träningstillfällen när det var så otrolig varmt (jag fick ju blöta ner hästen i början). Nu ligger och sitter Hamar så fort jag släpper honom i longeringsvolten eller paddock. Vi har (naturligtvis! ;-)) ingen signal till detta än. Men han ligger kvar vad jag än gör, jag får till och med sitta på honom. Icke lätt för en känslig häst (att rida honom barbacka vågade jag först efter tre år ..).

Nu ska jag bara hitta på ett kommando och trixen är klara!

Tack, A-L (hästochhund, se länk)!

Ari

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards