Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2007

Hathil skriver...

Av Mimulus Teater med häst och hund - 26 oktober 2007 11:20

Jag har blivit utmanad av Pejla så matte fick motvilligt lämna tangentbordet åt mig (hon gick härifrån med sin tekopp muttrande någonting om "ska nog redigera en hel del han skriver, man vet ju aldrig vad han hittar på"). Jag ska lista upp sex saker som är underlig med mig. Det var ju lite svårt eftersom jag är en helt normal hund men kanske att jag kommer på några grejer som andra har i alla fall förundrat sig över.

1. Jag bryter när jag skäller på svenska fast jag är Värmlänning egentligen (finns en rasistisk aussie på klubben som tycker inte om mig pga av min och mattes "invandrarbakgrund"). Det beror på att jag har en tysk mamma - min svenska pappa var inte hemma så ofta - och att jag har flyttad till Tyskland när jag var ung. Jag skäller alltså flytande tyska men har en akcent på svenska.

2. Jag kan ligga helt lugnt bredvid en agilityplan och låtsas att jag tycker att agility är tråkig. När matte kommer sedan fram till mig och bindar loss mig så byter jag inom en millisekund från låtsas-soffpotatis till agilityidiot och börjar skälla som bara den och hoppa och dra i kopplet. Det är en rolig trick som jag har lärt mig av min briardmamma. Hon hade så mycket is i mage att hon kunde låtsas vara en trött soffpotatis fram till första hindret. Hon fick nästan bäras fram till starten och sedan exploderade hon. Hur kul som helst, man kan skrämma folk med sådant.

3. Jag har egentligen hängande öron men kan fälla upp dem vid behov. Mitt höger öra kommer lite mer efter pappan och det syns att det är lite "ståig". Med mycket träning (örongympa) har jag under årens lopp fått till det så att jag kan ställa upp högra örat när jag vill och nu även vänster örat när det är viktigt. Man hör så mycket bättre med två satellitantenner där uppe...

4. Sedan så har jag hört att det är inte helt vanligt att äta såpa, gilla duschtvål osv. Men jag tycker att det är gott. Jag tycker också att det är gott mednytvättade filtar. Jag kan också rekommendera alla som har tillgång till krita att prova den någon gång. Kanske att ni också får följa med när era mattar underviser, då kan ni roa er med att äta upp kritan. Man får många sympatipunkter hos eleverna och blir klappat jättemycket efter lektionerna.

5. Nu blir det lite svårt med underligheter, jag är ju som sagt helt normal. Matte säger att hon har lärt sig att det inte är normalt att en hund är på bra humör 24 timmar om dagen, vartenda dag i hela sitt liv (om det nu inte är åskväder). Det finns tydligen hundar som inte är så. Men det bjuder jag på, det är inte svårt. Finns väl fler sådana hundar som tycker att livet är kul, eller hur? Så det är kanske inte så underligt.

Har kommit på en sak när jag skrev med Blixtra att det är troligtvis lite mer ovanligt att man brottar ner kontaktfältshindrena på agilityplanen. Men gungan är endast rolig när man har den omkull och om balansen blir uppkäftig (de är sådana med sina jävla kontaktfält) då ska man trampa hål i den. Man kan också skrika åt slalomen (den är ju dum och långsam, den med). Inte skälla, skrika! Och ger den sig inte då bryter man av en eller annan pinne. Den blir förresten lite roligare om man ser den inte som tråkigt uppehåll på plan utan som specialuppdrag. Då kan man ropa "Hutt, hutt, hutt" medan man attackerar den. Agility går på tid, bort med alla tråkgrejer!

6. Nu fick jag fråga grannhundarna om de har upptäckt något underligt och det är ju lite speciellt eftersom jag råkar veta att minst en av dem är helt knäpp själv. Men de säger i alla fall att inte alla hundar är förföljda av en vild hund som bor i badrumsväggar, skyltfönstrar och nu även i två ramar nere i ridhuset. Den kan dyka upp i en vägg när som helst, börjar skälla ut mig och jag vet att det är alltid samma hund: en någorlunda stor, fawnfärgad hund med en fin lurvig svans och roliga öron, ganska snygg egentligen om den kunde sluta skälla någon gång. Men så som den beter sig är man ju tvungen att skälla ut den vartenda gång man ser den.


Det var mina sex "underligheter" och nu får jag utmana någon annan, har matte sagt. Då vill vi veta mer om

Blixtra

Sokrates 

Tuffa

och Gryn (Tuffa får kanske hjälpa till lite med skrivandet)


Hathil

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards