Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2007

Ari runt

Av Mimulus Teater med häst och hund - 21 oktober 2007 19:13

Ny uppgift till en del hästägare på gården och Hamar och Björk:

Hästarna ska gå volter på kommando (jag menar inte snurrar utan en volt med böjning), och allra helst kunna skilja på höger- och vänstervolt. Uppgiften tog jag upp under onsdagslektionen. Hamar och Björk ska lära sig samma sak för att ha ett par referenshästar..en klickervan Hamar (som redan hade lärt sig volten för ett år sen) och Björk, som än så länge inte riktigt vågar att testa sig fram.

I onsdags fick jag se en del olika lösningsföreslag. En del har shapad fram att hästen rör sig runt dem, andra har börjat ridandes. Petra tyckte att det bästa vore att börja i longervolten där hästen är redan van att gå runt henne. Vi får se hur det fortsätter (jag tror på alla tre metoder, finns säkert fler ;-)

Jag själv har börjat med free-shaping..inga bra resultat: Hamar går fortfarande allrahelst baklänges, men baklängesvolter var ingen option. Vänstervolten han redan kunnat verkar vara  helt glömt :-(( Gissa, hur besviken jag  blev..Björk var väldig långsam (!), både att röra sig och med tänkandet (inte konstigt med tanke på att jag har förbjudit henne egeninitiativ i över 10 år).

Andra gången vi övade var Björk fortfarande långsam, men mera intresserad. Hon behöver nog tid, tid (jag får nog lugna mig och övar tålamod). Hamar gick fina volter, men endast så länge han hade grimskaft på. Utan grimskaft: baklänges, grrrr

Idag såg jag de första framstegen: Björk har fattat och går små vänstervolter!! Fortfarande långsamt, men men :-)))

Till Hamar la jag ut fem däck och ställde mig i mitten. Sen gick han två volter i grimskaft och efteråt: TADAA! Han har fattat! Nu springer han runt mig och däcken flera varv även i trav :-))

Tanken med det hela är att man ska kunna löslongera sin häst var som helst  utan staket, piska och rep. Det borde även vara möjligt att använda volten vid inridningen. Det är nog inte någon skillnad om hästen springer själv eller med ryttare. Inte behöver man en medhjälpare heller;-)

Volten är dessutom det perfekta svaret på olika problem i ridningen. Kan man utan problem (och tyglar, skänklar, etc..) svänga in på volten behöver hästen inte rusa, ligga på framdelen, styva till sig mm.

För mig finns det i alla fall tillräckligt med argument att lägga ner lite tid för att få en perfekt volt. Volten är lika viktigt som "halt" och "framåt".



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards