Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 26 januari 2008

Unghästträning som workshop

Mycket är möjligt om man bara frigör sig från gamla mönster och föreställningar. Hur man tränar unghästar till exempel. Jag har jo med en metod i bagaget, som jag lärde mig på Wiesenhof för ett antal år (23!) sen. Den är inte alls dum, den metoden. Det var rätt mycket beröm och undviker situationer man inte vill hamna i. Ett ganska positivt sätt  i alla fall (det blev aldrig nåt "nej!" t ex).  Men den kräver folk som kan sin sak och man skapar hästar som bara är vana mycket. De har inte lärt sig  att tänka.

Nu har vi i alla fall dragit igång projektet "unghästträning med positiv förstärkning"! Projektet är tänkt som en workshop där alla möts på samma villkor (lite svårt för mig att bli av med ridlärarstilen ;-)). Det är med hästar och folk i olika åldrar och med olika baskunskaper. Vi alla ska försöka att hjälpa varandra och lära av varandra. Det ska bli så kul! Än så länge känns det som om det endast finns fördelar med projektet!

Idag var det alltså dag 1: Vi har skapat en lista med färdigheter som hästarna ska kunna om 12 veckor. Vi skall öva på en färdighet per vecka. Och så ska vi turas om vem som bestämmer vad som ska övas under veckorna.

Idag bestämde Johanna att vi ämna den här veckan åt "fotgåendet". Jag valde att börja i ridhuset (jag har med hästar, som inte ens vet vad "klick" betyder). Jag tror, att det var kul för alla. Även om Evas och Johannas hästar redan kännde igen "fotgåendet" kunde vi ökar svårighetsgraden genom att lägga till olika störfaktorer (presenningar på marken och flaxandes i luften, studsande bollar). Det gick verkligen bra! Inte ens mina lite nervösa nybörjar-hästar ville frivillig lämna ridhuset, men det gick jo snabb att ändra på..de kan nämligen "gå fot" nu (nästan, iallafall ;-)). Kul också, att man kan jobba med hingstar och ston samtidigt..de verkar inte bry sig särskilt mycket om nåt annat än sina övningar!

Jag ser fram emot morgon-dagen, då ska vi ge oss ut och gå "fot" på fälten. Det är verkligen riktig kul att träna i grupp! 

Ari, workshop-deltagare :-) 

 
 
Ingen bild

Eva-en annan "workshopper"

27 januari 2008 17:36

Ja!! Det känns riktigt bra att vara en grupp som tränar. Det gäller bara att vi bibehåller initiativet själva och inte blir "bekväma" och överlåter allt tänkande till Ari.

 
Ann-Louise

Ann-Louise

27 januari 2008 19:48

Vilket trevligt initiativ! Måste vara roligt att utbyta tankar och erfarenheter med andra som har samma inställning.... Lycka till och vi ser med förtjusning fram mot fler rapporter om projektet.

http://www.hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jana

27 januari 2008 23:26

Och jag som redan har missat första tillfället så att jag inte ens vet vad "min" häst har lärt sig. ;-) Hur ska jag träna då? ;-)

 
Ingen bild

ari

28 januari 2008 07:42

Du ska träna tillsammans med oss, så klart! I kväll ska vi upprepa övningarna från första dagen med lite fokus på passivitetsträningen. Det här liknar mer och mer vilken vardagslydnads-kurs som helst ;-))

 
Ingen bild

Maria Y

28 januari 2008 18:25

Åh, vad kul det där låter!
Får väl workshoppa på egen hand i brist på klickerhästtränare i omgivningen

 
Ingen bild

Jana

28 januari 2008 22:04

Maria: Kanske att du kan göra dig några hästklickare. De växer verkligen inte på träd, tyvärr.

 
Ingen bild

ari

3 februari 2008 10:51

Das hier ist ein kleiner Artikel über Jungpferdetraining..Wir haben eine Gruppe gebildet, jeder mit einem Jungpferd und versuchen ab jetzt jede Woche unterschiedlich Übungen zu trainieren. Diesmal gibts keinen Lehrer, wir werden versuchen uns gegenseitig zu helfen. Bis jetzt hat das richtig gut geklappt und es macht einen Heidenspass! Etwas schade ist ja, dass nicht alle Pferdebesitzer auf diesem Hof hinter dieser Trainingsmethode stehen..das führt dann manchmal zu Situationen in denen manche Leute glücklich lachend mit ihren Pferden spielen und andere todernst immer wieder die gleiche Übung wiederholen, in der Hoffnung dass alles durch häufiges Wiederholen besser wird.
In den Kommentaren steht dann noch, wie "neidisch" andere Klicker-ausbilder sind, dass sie keine anderen Pferdebesitzer haben mit denen sie zusammen trainieren könnten..
Wir haben auf jeden Fall viel Spass und die Ponies lernen spielerisch richtig schnell!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards