Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 10 januari 2008

Av Mimulus Teater med häst och hund - 10 januari 2008 07:42

Vad svårt det är...att träna målinriktat. Jag är jo en sån som helst bara lekar och har kul. Jag tycker inte om en massa upprepningar. Först på hemmaplan, sen i annan miljö och sen med gradvis ökande störmoment. Det gör att jag ytterst sällan får något beteende under stimuluskontroll..tråkigt, men så är det. Däremot bjuder mina djur på en MASSA spontana beteenden, som jag hade förstärkt någon gång (det värsta är, att jag fortfarande tycker att det är kul att titta på en som kör 5 trix samtidigt). Vardagen fungerar för det mesta därför att jag undviker vissa situationer och så kan man lösa en del problem med "Ligg! Stanna kvar!".

Men..varenda morgon kämpar jag mot samma problem: Vanda tar allt längre egna vägar under morgonpromenaden och då lyssnar hon inte längre på "Vanda, kom!". Jag försöker för det mesta inte ens ropa på henne. Hon är jo ändå inte fokuserad på mig. Jag är fullständig medveten om att jag behöver träna fokus med henne..och att jag borde vara mer spännande än skogen och viltspår. Men morgonpromenaden var tänkt som motion utan krav på hundhjärnor. Vi skulle bara strosa runt en timme. Hjärngymnastik finns det tillräckligt under dagarna sen. Om jag ska vara ärlig så startade jag en massa försök att ändra på Vandas avstickare, men det är inte så enkelt med en hund som är mån om att bibehålla sina vanor och en människa som hela tiden ändra träningen. Vanda är den som alltid gör samma sak vid samma plats och samma klockslag..och man kan bara med mycket tålamod ändra på detta. Och så är jag rätt duktig på att kringgå problemet: hon sticker inte när 1. hon agerar draghund, 2. i okänd terräng, 3. när jag lekar med henne eller om hon går "Fot". Att ha henne kopplad helt enkelt är ingen option, det är fortfarande ett inlärningsmoment ;-). Men jag vill också att hon ska kunna följa med på morgonpromenaden och slappna av och nosa utan att det finns risk för att hon försvinner. Det är nog dags för mer målinriktat träning..och UPPREPNINGAR! Hon tycker jo om rutiner! Eller så har någon annan ett bättre förslag...jag är öppen för det mesta. Jag kommer säkert också att lära mig någonting under vägen ;-)

Ari, Abbe och------------------------VANDA, KOM!----

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards