Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 24 januari 2008

balanskonster

Idag hade vi besök av en rysk cirkusakrobat. Han hade för ett antal år sen arbetat med såväl hästar och hundar..och han beskrev lite olika övningar som de höll på med då. Det hela resulterade i alla fall att vi fortsatte med projektet "ridande hundar". Om de ska kunna visa att de kan rida på hästar är jo en förutsättning att de tar sig upp på häst på något sätt. T ex genom att först hoppa upp på våra axlar och sen över på hästrygg (eller så måste hästen lägga ner sig..). Abbe hade vi redan klickad för att han står på min (eller Janas) rygg. Det är INTE enkelt för en upphetsad bushund. Han är jo faktisk tvungen att stå still och koncentrera sig. Gör han det går det redan riktigt bra. Så småningom kan jag väl ställa mig lite rakare (jag är väldig rädd att han trilla, därför ökar vi svårigheten lååångsamt).

Övar man någonting med Abbe brukar det vara så att även briarden vill testa trickset. Och det fick hon. Gick faktisk över förväntan bra, man ska ha i åtanken att de flesta briarder inte har nån utpräglat balanssinne. Vanda t ex har redan svårt att balansera på trästommar och sånt. Men hon kan väl lära sig, tar bara lite längre tid.

Hathil har också testat..med framgång, men vi fick avbryta för det blev för farligt för alla inblandade (hur gammal måste han bli för att bli lite lugnare ;-))

Hur enkelt måste allt det här vara för en mindre hund eller en bordercollie?!

Ari 

 
 
Ingen bild

Jana

24 januari 2008 20:58

Tänkte bara säga att bild nummer 2 är inte någon superslowmotion av en hoppade hund utan att hon hade satt (hungit?) där i flera timmar (kändes det som, i alla fall tillräckligt länge för fotografen att förflytta sig).
Och det är inte bara min tröja som fortfarande har tassavtryck på utan hela ryggen är lite markerad, klomassage... ;-)

 
Ingen bild

Maria Y

24 januari 2008 23:20

Kommer ni att ha nån pad på hästen sedan?
(Ser klomärkena i dyra westernsadeln framför mig...)
Ska genast börja öva med mina "småttingar"

 
Ingen bild

ari

25 januari 2008 07:36

Vi har en ganska tjock mocka-pad på hästen. Den har vi också på när vi kör voltige, annars är det synd om hästen och jätte-halkig. Lagotton, som vi tränade förra året fattade det hela fort, så: Lycka till!!

 
Ingen bild

Helena

25 januari 2008 10:53

Kan tänka mig att det blev ganska tokigt med Hathil :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards