Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 24 juli 2008

Nu är jag inte bara hemma igen men även online igen. Sigurd har lyckats få tag i ett nytt modem, vilket verkar vara svårt i sommaråskans Sverige.

Och så är (nästan?) allt undanstädat efter Sveriges största agilitytävling som råkade gå av stapeln i Skutberget i Karlstad. När vi började planera för en fyra-dagars-tävling räknade några få av oss med att det kanske skulle bli fler än 1 500 starter om dagen. Nu blev det 2 000 starter, dvs 1 000 ekipage, en ny rekord. Tävlingen arrangerades av sex klubbar från Värmland, ett län som hittills bara kunde betecknas som agilityöken. Det fanns några få oaser – Karlstad, Kil och Arvika – som brukade arrangera mindre tävlingar men annars var det här en vit fläck på agilitykartan. Jag tror att det har blivit annorlunda nu. ;-)



Bilden har jag förresten snodd från Anitas hemsida eftersom jag helt enkelt inte hann kidnappa en helikopter under tävlingen. ;-) Hur som helst var det mycket annat att göra veckorna innan och man hann knappt träna sitt eget djur. Lite trick som kanske behövs till teatern men definitivt ingen agilityträning. Sådant ska en funktionärshund kunna lösa med sin erfarenhet. Erfaren är min hund med sina tio år utan tvivel. Han är kanske inte så snabbt som han brukade vara och på kvällen är han minsann trött i benen så att han river en del i hoppklasserna, men huvudsaken är att funktionärshunden får komma ut och vara med ett tag istället för att vänta i bilen. Och vad gör funktionärshunden? Han tar alla kontaktfält (nu, äntligen!) och reagerar kanonbra på all handling. Vilken hund! Han tycker så mycket om agility. Finns inte mycket som är bättre, påstår han (som inte får spela frisbee). Tyvärr hänger funktionärsmatte inte riktigt med i svängarna och så får vi i alla lopp den nu så kallade ”standardvägran pga sabbat byte”. Det som man har fått lära sig är att man har en kanonhund som alltid ställer upp för en, vad man än gör. Eller visste jag det redan? Här har ni i alla fall ett kort på en överlycklig hund i en agilityklass där han för övrigt kom på sjuttonde plats av 123 med mina fem fel.



Det finns flera bilder till av en skrattande hund bland en massa hinder. Man skulle köra mycket mer agility. Fast kanske i mediumklassen. Lutar starkt åt en veteranklass med lägre hinder på den nästa inofficiella tävlingen i Karlstad. ;-)

Jana



Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards