Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 22 november 2007

Ja, så kan man lugnt säga..att de är motiverade så fort det vankas ridlektion! Tyvärr glömmer en del bort hur man uppför sig då och att inte alla kan vara först i paddocken. Då blir det slagsmål.. Det hela påminner om Asterix, Obelix och kompisar när de drar mot romerna...:-) Kul, att de tycker att det är sååå kul med paddocken, men igår fick vi styra lite emot. Dvs att öva mera på att vara hövlig och sansad. Klartext: du får inga godis innan du avstår ifrån godisbunken. Det som jag aldrig hade trodd hände: efter 2 sekunder visste ALLA att det oförskämda beteendet inte funkade igår! Vi kunde jobba med snälla, lugna hästar som VÄNTADE efter klick på sin belöning. Trots att vi travade på volten runt godis-hinken (inåt-böjningar, utåt-böjningar=inga problem!). De har blivit ganska klickersmarta, våra hästar! Nu gäller det bara (!) att aldrig mer förstärka tiggandet.

Vilken skillnad mellan ridlektionerna. De som rider "vanlig" lektion har fortfarande samma beteende: sömniga hästar, som helst vill ifrån paddocken..

Igår försökte jag dessutom att klicka några ryttare igen (vi hade en del TAG-teach inspirerade lektioner i vintras). Det gick inte så bra därför att hästarna har blivit mycket mer van klickern än vad ryttarna är. Jag måste nog byta till PING-signal om vi inte vill ha hästar som testar sig genom en massa beteenden ;-)

Ari (fortfarande ridlärare då och då..)


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards