Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 3 januari 2009

Tristan lekar

Tristan..man blir inte mer av med honom. Han har nog bestämt sig för att vara någon slags stor lurvig hund. Han gnägger så fort han ser mig (!!) och följer och förföljer mig om det finns möjligheten. Han påminner så mycket om Björk när hon var ung..och på andra sidan kan han stå och fundera precis som Hamar. På det viset är han kanske det fölet som Björk och Hamar aldrig fick..;-)) eller med andra ord: jag är rätt förtjust i honom.

Vi har börjat att leka lite med varandra, Tristan är en höjdare på targetträning. Han hade lärt sig att stoppa in huvudet i grimman självmant (jag tänkte att det kunde vara bra om han kan det med tanke på hur stor han möjligtvis blir) med det gör också att han förföljer mig så länge jag har en grimma i handen (har jag ingen grimma sänker han huvudet eller cirklar "öppna, öppna" runt mig ;-)).

Här en liten video när han var i paddocken för tredje gången, han lärde sig att hålla nya distansen (en armlängd, det är SÅ svårt, han vill vara nära..liksom Björk) och att backa (det var hans idé..). Sen sprang vi lite, jag törs fortfarande inte att framkalla de riktig vilda rörelser, ska etablera distansen först.

Ari


 
 
Ulrika

Ulrika

4 januari 2009 11:32

Så flott häst, Tristan! Roligt att se er. Jag ska titta igen senare, för nu var det inte så bra mottagning på mitt mobila internet (jag bor i de djupa skånska skogarna utan fast bredband) så filmern hackade.

Hur gammal är hästen med de långa benen?

http:///dramahastar.blogspot.com

 
Ingen bild

ari

4 januari 2009 18:07

Tristan fyllde 2 år för tre dagar sedan..:-)

 
Ulrika

Ulrika

5 januari 2009 10:31

Stiliga Tristan, han är ju nästan lika hårig som en Briard =) Och då har också bra klipp i steget :)

Jag antar att klickandet som hörs är en del av clickerträning. Det vet jag inte mycket om. Är det så att man klickar och ger godis, för att hästen sedan ska associera klickandet till godis och bli glad av ett klick, eller har jag missförstått här?

http:///dramahastar.blogspot.com

 
Ingen bild

ari

5 januari 2009 12:38

njaa..visst associera de klick till godis..men egentligen betyder "klick" "rätt", och så följer alltid godis när de gjorde rätt (vi betalar djuren för jobbet ;-)). Klickern är bara ett kommunikationsverktyg, det blir glasklart vad man menar..Kollar gärna canis.se, där kan få en två-veckas-klickerkurs helt gratis (via internet, förstås), de är riktiga klicker-koriféer.

 
Ulrika

Ulrika

5 januari 2009 13:48

Ok. Jag ska kolla canis.se, för det är just nu inte för mig glasklart hur klicket kan vara glasklart för djuren:D

http:///dramahastar.blogspot.com

 
joan

joan

14 januari 2009 23:12

Hej Ari & Tristan
Dejligt at se jer live igen. Så stor og dygtig Tristan er blevet..
Godt nytår

http://www.gipsydreams-et-irishcob.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards