Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 3 december 2007

Av Mimulus Teater med häst och hund - 3 december 2007 23:32

Igår hade klubben en lydnadstävling och eftersom både Madde och jag var funktionär samt att det pågick en massa lydnad runt omkring började vi prata om upplägget till rallylydnadskursen som vi ska ha i januari. Det blir riktigt kul men vi kom på att om vi ska visa olika moment med våra egna hundar ska vi väl börja träna så småningom.

Imorse hittade jag på ICA en nedsatt paket med någorlunda ”lätt” korv i, som Hathil kanske kan äta, så vi satte igång med träningen. För att göra något nytt denna gång tänkte jag börja bakifrån, alltså inte med klass 1 eller 2 men med ett elitklassmoment: Framåtsändande mot kon. Hunden ska springa fram mot en kon, stanna där och komma tillbaka till föraren igen. Det är kanske lite som rutan i vanlig lydnad, eller? Innan jag började funderade jag hur jag skulle lägga upp träningen (!!). Jag kom på två olika varianter:

  • Skicka hunden mot en pinne som han redan har lärt sig springa runt. Lägga sedan till konen och att han ska stanna där borta.

  • Shapa att han står bredvid konen och flytta sedan konen allt längre bort.

  • Jag bestämde för 2, som är nog ”vanligare” varianten, eftersom Madde och jag ska berätta om inlärning av olika moment på kursen och då ska man ju ha egna erfarenheter. ;-) Jag hade beräknat att det skulle ta typ två eller tre träningspass att limma Hathil fast vid konen och sedan skulle jag flytta konen längre bort under några dagar.

    Steg 1: Jag ställer ner konen och är redo med korvbitar och klickern. Korv är jättegod därför är Hathil fokuserad på mig och bryr sig inte om någon kon. Man skulle kanske ha tränat kontakt...

    Steg 2: Vänta på att hunden får tråkig och tittar på något annat än mig.

    Steg 3: Klicka så fort han tittar på konen.

    Steg 4: Klicka inte när han trampar på konen.

    Hittills har det gått kanske 40 sekunder och fyra klick.

    Steg 5: Klicka två gånger till och plocka sedan bort konen som ändå sitter fast på hundens fot.

    Steg 6: Limma fast hunden, som just nu står så fint bredvid konen, med ett tiotal klick.

    Steg 7: Flytta konen runt lite.

    Steg 8: Flytta konen genom halva paddocken och titta på hur hunden springer i full fart fram till den för att sedan stanna upp där och vänta på korv.

    Färdig. ;-) Tog inte ens fem minuter. Bara lite finslipning kvar: Han ska stå mer bredvid konen så att han inte springer över den vid inkallningen. Var det tur eller kommer det att bli såhär med alla elitmoment? ;-)

    Klart att det inte sitter bombsäkert efter ett pass men att det skulle gå så fort... Och att det svåraste skulle vara att han inte trampar på konen jämt, han hiphophunden med sina tasstargets... Man kan fundera hur mycket man vill innan man börjar, det blir jämt överraskningar i träningen ändå.

    Jana


    Presentation

    Omröstning

    Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
     Allt från karamellkungen
     Ekologiska godis, även om de är dyra
     Hemlagad med bara lite socker
     En blandning av allt är bäst
     Jag bryr mig inte

    Fråga mig

    9 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
             
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15 16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    <<< December 2007 >>>

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok


    Ovido - Quiz & Flashcards