Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 2 maj 2009

Igår gick årets tredje premiär av stapeln. För några veckor sedan hade "Fidos Picknick" premiär, i förrgår var det första gången vi visade årets eldshow och igår debuterade Hathil Helgesson i veteranklassen i agility. ;-)

Den där premiären var länge inväntad, närmare sagt hade jag börjat annonsera den för sex år sedan. Veteranklassen i Tyskland är - frivilligt - för hundar från sex år och uppåt och kännetecknas av bl a en lägre hopphöjd och att slalomen inte är med. Eftersom min agilitystjärna hade hunnit fylla fem år utan att lära sig slalom på ett eller annat sätt (och vi har testat nästan alla varianter) hotade jag med att tävlingsdebutera direkt i veteranklassen. Han klarade av sin första tävlingsslalom några månader senare, efter en hel sommar med alleslalomträning VARJE dag.

Sedan infördes veteranklassen på Karlstad BK:s inofficiella tävlingar: Mastersklass heter den här. Det är ju varken bilar eller krigsveteraner som ska starta utan de mest erfarna och proffsiga hundar. ;-) Varje år funderade jag om Hathil skulle bli en master och eftersom han fortfarande tävlade officiellt fick han ändå starta i den vanliga öppna klassen. Nu är han elva år gammal och agilitypensionerades slutgilitigt i februari. Igår fick han alltså äntligen starta som master och kolla vad kul han hade med ett kortare långhopp:


Foto: Anita Axelsson

Det var överhuvudtaget ett glatt gäng pensionärer som fick hoppa lite hinder igår. Så mycket skall hördes nog inte under resten av tävlingen, dessa glada tokar. På tyska heter det "Je oller, desto doller" och detta stämmer verkligen för både Hathil och Wilma.

Kan det inte bli fler mastersklasser snart i Värmland?

Jana, agilitygalningsägare

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards