Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 4 april 2009

Jubel, jubel - dock lite synd om Herr Bäver

Man håller på att jaga bävrar nere i bäcken. Inte vet jag varför de ska jagas när de håller på att bygga så fina sjöar och röjer lite fint i tätaste skogen. Hur som helst hade vi hittills bara hört talas om  att det skulle jagas men nu hördes det faktiskt ett skott. Högt och tydligt. Fullständigt utan förberedelse, eftersom jag hade glömt bort bäverjakten.

Men, stooooor MEN: Hunden låg kvar i buren. Hunden tittar upp, matte stirrar rakt fram på skärmen, tar två djupa andetag, trycker sedan på klickern – som ligger redo och ingår i projektet Tyst Hathil som för övrigt är rätt så framgångsrikt – och kastar in en godbit i buren. Hunden äter upp godbiten och väntar på mer. Det funkar! DET FUNKAR!! Det ser ut som om man kunde vänja världens räddaste hund vid skott!

Tanken på skotträning kom upp förra hösten när Hathil a) hade vant sig vid åska och b) verkade glömma bort allt runtomkring sig när han viltspårade. Kanske att man kan skotträna även bättre när han spårar?

Det finns sådana som tycker det helt galet att skotträna en snart elvaårig hund men jag tycker att det är värd det om hunden mår bättre av detta och dessutom vet man efteråt att det går. Kan man skotträna en Hathil kan jag inte föreställa mig många hundar i världen som inte kan lära sig. Dessutom tänker jag ha kvar honom ganska länge.

Vi har alltså börjat träna lite då och då under vintern och för någon vecka sedan har jag tillverkat en ”startskottklappa” (en sådan som man hade i skolan för kapplöpningsstarter) så att jag ser på långt håll att det kommer att smälla om en sekund. Den har vi tränat med ett par gånger och det verkar gå fint. Tyvärr är den borta just nu. Medhjälparen har gömt den någonstans och sedan åkt till Tyskland. Men bäverskotten verkar ju fungera lika bra. ;-)

Helt supertotalnöjd,

Jana

PS till alla burhatare: Buren står öppen dygnet runt så att man kan gå ut och in när man vill. Hathil älskar att sova därinne. Dessutom verkar den vara ett jättetryggt ställe (precis som det var tänkt, jubel!).

 
 
Anna Maria £ Aisha

Anna Maria £ Aisha

5 april 2009 12:02

Vad skönt att skotträdslan har minskat! Och sällandet! Hade själv en hund när jag var yngre som bara blev räddare ju äldre den blev. Aisha är just nu berörd mer än rädd men jag är lite orolig att det ska förvärras så jag har tänkt att börja träna på det. Hur gjorde du när du började?

http://briardaisha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards