Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 28 augusti 2008

Av Mimulus Teater med häst och hund - 28 augusti 2008 23:17

Varför går min hund alltid och dricker vatten när jag plockar fram dammsugaren? Det är en fråga som jag har grubblat över i typ två eller tre år. Någon vacker dag la jag märke till att han gick fram till vattenskålen vartenda gång jag började dammsuga. Vad är det för konstigt beteende? Varför gör han det? Han är inte rädd för dammsugaren eller ens stressad av den, det var jag säker på. Jag kom inte på någon förklaring, hade ingen aning alls.

Fram tills ikväll när jag för första gången satte ihop det till en hel mening på tyska och talade ut den högt. Då kom jag på det: det låter ju likadant. Dammsuga - Staub saugen, dricka vatten - Wasser saufen. Saugen - saufen! Kan han ha blandat ihop det? Har jag några gånger berättad för honom att jag kommer att dammsuga och han har misstolkat det? Det är den enda förklaringen som jag har.

Men hur kan man använda sådant i träningen? För det här är nog ett av våra säkraste beteenden: Jag rör dammsugaren - hunden dricker vatten. Det behöver inte ens vara vatten kvar i skålen, då slicker han rent och sedan ber han om mer vatten ("Om du tänker fortsätta dammsuga behöver jag faktiskt ha lite mer vatten..."). Funkar bombsäkert, med och utan störningar, alltid. ;-) Jag vill ha fler beteenden i den kvaliten...

Jana


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards