Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 7 mars 2008

Passa på!

Eller om fördelen att träna något som varken kräver hinder eller annat tillbehör...

Idag fick bilen besiktigas. Eftersom jag brukar glömma bort att dem ska köra ett varv ensamt med bilen hade jag som vanligt hunden med mig. Det är alltid först när jag kör in i hallen att jag kommer på att a) bilprovningskillarna brukar bli lite nervösa när de ska köra med en Hathil i nacken och b) att Hathil inte tycker om att följa med någon gubbe runt hallen medan jag väntar i kundrummet. Dessutom har jag så himla tråkig medan dem undersöker (läs: underkänner) bilen att jag helt enkelt tog ut hunden och en näve med godis och tränade lite teater / freestyle där i hallen.

Bättre störningar än där finns inte! Ljud och oljud, en massa galler och hål i golvet, folk som springer runt osv. Dessutom folk som tittar på, nyttig träning för den mänskliga delen av ekipaget. Vi började med lite plats, stå och buga. Det som han ska lära sig är att titta rakt fram medan jag kommenderar bakifrån. Han ligger alltså på något galler och stirrar rakt fram medan bilen höjs och sänks strax intill hans högra örat. Kul, matte jättenöjd! Speciellt om man vet att det är Hathils bil som han håller stenkoll på. Jag är ju bara chauffören. Sidoförflyttningar över rännor och snurr på galler inga problem medan bilar tutar runtomkring samt att någon lyckas utlösa ett billarm. Sedan tränade vi på att backa utan att ramla i hål, något som behövs på premiären (påskdagen på Hallagården förresten) när vi ska träda upp på en riktigt scen, som är alltså någon meter högre än omgivningen och inte särskilt stor. Gick också bra. Han skäller lite men han stannar när jag säger till honom. Ute på parkeringen zippzoppade vi lite över dessa fina vita streck som är gjorda för just detta ändamål. Jag antar att också publiken har fått något för sina pengar (300 spänn inkl. bilbesiktning), flera av dem stirrade i alla fall på oss som om vi var aliens.

Facit: Bilen underkänd pga felfärgade blinkers, hunden mer än godkänd.

Jana, nöjd med dagen


Heute war der Teddy mit beim TUEV, weil ich wieder mal vergessen hatte, dass die immer eine Proberunde alleine mit dem Auto fahren. Er musste also aussteigen und weil wir schon mal da waren und uns auch sonst langweilig war, während der Typ das Auto untersucht, haben wir halt ein bisschen fuer's Theater geuebt. Ein Theaterhund muss nämlich auch turnen koennen, wenn rund um ihn herum das Chaos tobt. Wir haben also alle unsere Tricks fuer das Voodoo-Programm geuebt, während direkt am Kruemelohr die Hebebuehne rauf und runter gefahren ist, Autos hupen, Leute uns voellig verständnislos anstarren und auch noch ein Autoalarm los geht. Naja, nicht alle haben uns angestarrt als wären wir vom Mond, eine Frau hat gleich kapiert, wieso wir das machen.

Jetzt ist der kleine Hund sehr muede und ich bin sehr zufrieden, auch wenn das Auto natuerlich wie jedes Jahr durchgefallen ist (Blinker hinten nicht orange genug).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards