Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 17 mars 2009

Cordeon är ett snöre som hästarna bär runt halsen. Med den är det fortfarande möjligt att ge distinkta signaler fast man inte har träns eller grimma.

Om man då behöver..på den nivån vi befinner oss nu räcker det väl med handsignaler. Jag pekar (och det gör att jag vänder mig korrekt) och jag lägger handen intill bogen för mera eftergift ..men om man vill ha mera resning och sen länger halsen kan det väl vara smart att använda cordeon.

Handsignaler fungerar inte heller om man är tvungen (fegis-Ari) att hålla i sig i snabbare gångarter..det misstolkar nämligen hästarna, bägge, såväl Hamar som Björk. Då är det enklare med en hand i manen och den andra håller cordeon.

Slutäntligen, om man är en superskicklig ryttare, behöver man väl inte cordeon heller. Då följer hästen nämligen ryttarens vikt endast! Men det kräver då att man ALLTID sitter korrekt och lägger till viktsignalen till övningarna på ett tydligt sätt. Det kan inte jag (än;-))).

Just nu håller vi på med cordeo-signaler..endast höger och vänster (som indirekt tygeltag). Björk vet precis hur det funkar och är VÄLDIG föjlsam. Hamar fattar INTE, fast vi över samma signaler från backen miljoner gånger innan jag sitter upp (och de här signalerna var det första jag lärde honom när jag fick honom för 9 år sen). Jag har bett Jana om hjälp..det ordnar sig nog..:-))

Här är en länk till cordeo-mästaren

Ari

Ps: kolla teaterblogget, där kan man beundrar oss i Rocky Horror-utstyrsel (nätstrumpor och sånt..);-)

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards