Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Roostercamp

Nä, vi har inte gett upp...vi klicker fortfarande även tuppar..och det går rätt bra (bortsett från att vi aldrig isolera varken tupp eller höna för att träna). Det tog visserligen sin tid tills alla tordes äta ur farliga foderburken (man ser inte bra med huvudet instoppad i burken :-)). Sen fick de också lära sig vad klick betyder..nämligen inte att taket håller på att rasa ner ;-).

För mig är höns- och tuppträningen en utmaning för uthålligheten, timing och listighet.

Som första target hade jag tänkt ta en bulgurförpackning..på den är det nämligen en stor bild med en massa gul bulgur (som hönsens gillar!). Väldigt inbjudande att picka på. Det jag inte hade med i beräkningarna var att även den dummaste höna fattar efter 2 pick att bulgur inte är äkta (och så fort hade inte ens den smartaste hönan förstått klickersignalen).

Tuppen hjälpte mig..han började picka på den röda Axa-logon. Det förstärkte jag naturligtvis och till följd fick jag en tupp som pickar på: den stora Axa-logon, den lilla Axa-logon på sidan om förpackningen och på röda nyckelpigor som finns på foderburken. Hmmm..variation..igen..

Den bruna hönan hade noggrant tittat på i över en vecka och kunde efteråt stora Axa-logon (den här gången var jag på min vakt ;-).

Dax att byta target..nu är det en pinne med gummikula på (jag vill kunna leda de över gårdsplanen sen och då är bulgur-förpackningen olämplig om man inte vill få ont i ryggen). Den här targeten kan än så länge bara tupparna (den stora tuppen fick aldrig leka med förpackningen för den andra tuppens skull).

När jag bytte fodret i burken till någonting smaskigare (hästmusli) uppstod ett nytt problem. Tuppen bryr sig nämligen om sina hönor, dvs så fort han hittar BRA foder äter han det inte själv utan bjuder hönorna på det. Det verkar visserligen vara en förstärkare för honom också, men tar såå lång tid...han har sig och kacklar och väntar på favvo-hönan och så vidare..

Absolut överkurs för mig var fotograferingen idag. I ena handen kameran med en knapp som ska tryckas lite i förväg och i andra handen targeten (som jag dessutom bara ser genom kameran) och klickerknappen som ska tryckas i samma sekund när näbben träffar targeten! Det var fullständig omöjligt!!Multiple task är ingenting för mig..

Därför finns det inte ett enda kort där tuppen verkligen pickar på targeten..fast man ser i alla fall hans huvudrörelse på ena kortet :-)).

Vi får se vad det hela ledar till..det är i alla fall spännande och roligt att jobba med en hönsflock..

Ari



 
 
Ulrika

Ulrika

19 februari 2009 11:02

Coolt! Att ge sig på att dressera tuppar är tappert.=D

http://dramahastar.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria Y

10 mars 2009 16:40

Underbart! Chicken camp IRL! Så gulligt med tuppens omsorgsbeteende :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards