Teater och träning på Isgård

Alla inlägg den 12 september 2008

Av Mimulus Teater med häst och hund - 12 september 2008 09:14

Jepp! Igår kom en av Hamars många beteenden (utan kommando) till användning inom lite mer "seriös träning". 

Jag har bestämt mig nu att Björk och Hamar ska ridas-tränas igen, de ser inte roliga ut med sina tjocka magar och utan muskler..Visst är de nöjda och  avslappnade, men helt utan kondis eller styrka (Björk!!).

Vi satte alltså igång lite från marken och lite från sadeln. Vi övar böjningar, öppnor och slutor. Björk har (konstigt) låst sig i bogarna, hon är inte alls lika smidig som hon en gång varit och tolkar dessutom framåt-signalerna under sadeln på rätt konstiga sätt (dvs säger att hon tvärstanna och inte mer rör en fena !?). Eller så är det inte alls konstigt om man hade lånat ut sin häst och inte ridit henne i flera år. Jag ska inte klaga, Björk har tydligen lärt sig att följa sittbenens signaler utan att tveka och det känns väldigt skönt.

Hamar är sig lik, om än utan spänst..däremot har han blivit mycket bättre på att själv försöka att lista ut vad det är jag menar. För ett par år sen, när vi var med på barockridnings-kurser hamnade vi alljämt i knipan när det var frågan on sluta från marken. Öppna gick han fin-fin i skritt, tölt och trav, men han hade problem med att förstår vad jag ville när jag vände mig mot honom. Han bara stannade, i bästa fall fick jag ett par stress-steg på stället. Sluta kunde vi bara visa om jag höll mig vid hans yttre sida (vi hade inga problem med rörelserna under sadeln).

Igår kunde han i alla fall sätta ihop beteenden, GÅ i böjd form och svänga inåt med bakdelen mot mig. Det hela är inte riktigt färdig än, vi måste tex bli av med repet runt hans mage (det sitter kvar som en påminnelse om att det är frågan om en rörelse mot mig..) och så vill jag naturligtvis egentligen placera hans framdel och inte bakdelen. Men det kommer..han har ju förstått nu..Tack vare klickerträningen förra året där han lärde sig sidvärtsrörelser mot mig, bara för skojs skull..

Ari 


Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards