Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 25 december 2009

Vintervila

Av Mimulus Teater med häst och hund - 25 december 2009 16:45




 

Teaterladan i vintervila...nästan..i alla fall utan publiktrafik de närmaste månaderna ;-). Sigurd har tagit en hel del fina kort på vintervilande gården..


När det blåser snöflingor från sidan är det väldigt skönt att ha lilla ladan till förfogande för träning. Våra hundar (och nuförtiden även hästarna) har ju gott om päls på benen...icke bra just nu..det klumpar sig och efter en kvarts vistelse i snön ser de ut som julgranar med endast vita kulor..


Idag lekte vi alltså "burlekar" inomhus. Fast..det stämmer inte sa Jana..dina djur springer redan gladeligen in i buren för att sen bli belönat. ??? Vi övar därmed inte "burlekar" utan "koppla av och vänta", vad det nu må heta på klickersk.

Det känns som om tiden är inne att även Abbe har möjligheten att förstå innebörden av detta..Vi har ju redan försökt en massa sk..*t för att han ska lära sig detta (och jag är ledsen för det..). Om nån vecka fyller Abbe 5 år och nu verkar han har mognat...

Alltså det som tidigare inte funkade - skäller du blir du blöt eller nåt annat otrevligt (och naturligtvis massvis med godis när han slumpvis inte skällde) verkar nu bli uppfattat.

Jana har övat med Abbe "godismachinen"..dvs att hon inställer avståndet till buren och därmed godisgivandet efter hur han uppför sig. Det har han tidigare inte fattat..

Jag har samtidigt börjat med konskvenser för alltför dåligt uppförande (dvs jag borstar Abbe när han skäller för att han VILL någonting). Borsten är tämligen opopulärt hos mina långhåriga..

I alla fall ser det ut som om bägge hundar är på rätt väg..de kan nu även sitta lugnt i buren när kompisen har jätteskoj med mig bredvid.

Vi håller tummarna att det fortsåtta så här ;-)) för då får alla vara med i nästa uppsättning..


 

Lådan (eller också vagnen) kan han redan ;-)


 


Vanda sitter vid bordet...


 


RRRRRUDOLF!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards