Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

Burlekar

Så..då var alla föreställningar avklarade för det här året..pust! Vi har lite jullov och fortsätter den 2: januari i Värmlands museet.

Jag har funderat lite mer kring Björk!s beteenden på scen..jag har en vag känsla att hennes problem hänger ihop med att hon inte är van att vänta. Hon har aldrig varit uppstallad i box längre än nån timme (och även det förekom väldigt sällan i hennes liv, kanske 10 gånger sammanlagt). Björk! är en livlig häst som älskar att stå i centrum. Hon är dessutom rätt mån om sin flock och har nog därför svårt att vara instängt alldeles själv utan sysselsättning. Jag hade inte tänkt på det..både Hamar och Socki som var med i sommarteatern står ju snällt i timmar och väntar på sina uppträdanden...

Under träningspassen står Björk! också i sin box bakom scenen men då är förhållandet agera-vänta precis tvärtom. Kort väntetid-lång träningspass.

Om Björk! ska vara med nån mer gång måste hon antingen träna tålamod eller så får hon vara på scen jämnt och ute i sin hage med kompisarna när hon inte är det..

Burlekar alltså..kanske...som jag varken tycker att det är kul att leka eller har nån vidare kunskap om..:-((

Då är det kanske inte förvånansvärt att mina hundar har precis samma problem. Det är roligt att ha med de på scen, men de första fem minuterna är de uppspelda och Abbe skäller och det händer alldeles för lite för de..

De kan inte heller sitta i sina burar utan att föra oväsen. Det gör själva agerandet inte bättre för då orkar de inte att hålla fokus när de ÄNTLIGEN får komma ur buren.

Under sommaren löste vi problemet delvis med att våra otåliga djur fick vara på scen under hela programmet. Då är de snälla och roliga och visar upp sig..

Ja..vi får nog anpassa våra program ännu mer efter de enskildas förutsättningar. ;-)

Det är nog inte så konstigt att man ser sällan andra uppträda själv med fler olika djur, oftast har de ju medhjälpare då.

Undrar hur det ska gå med tuppen sen? Vad kommer han att göra under väntetiden? Kommer han att gala jämnt? Eller börjar han att plocka av sig fjädrarna?

Vi får se..våra djur verkar ha det alldeles för bra...vi är ju hemma jämnt, så att inte nån hund behöver vara ensam och hästarna och hönsen lever i sina flockar (jag tycker nämligen lite synd om alla dessa hästar som inte får uppleva flocklivet). Jag kanske ska börja tänka om...

Ari

 
 
MariaY

MariaY

22 december 2009 17:22

De flesta som uppträder med flera djur har väl någon form av plattform som de pausar de inaktiva deltagarna på?
Lättare att vara inaktiv när man har ett positivt värdeladdat "arbete" att utföra, dvs stå/sitta/ligga på sin plattform. Det blir mycket snickeriarbete framöver ;-)

Mina gaphalsar till hundar slutade skälla i burarna när jag övergav Susan Garretts recept med täcke över buren så fort det lät illa. Så länge luckorna är öppna och sikten fri, ( = stannandet är frivilligt) så skäller de inte....

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards