Teater och träning på Isgård

Direktlänk till inlägg 31 december 2008

Hästlek 2

Det är så skönt...att det verkligen hjälper att ventilera träningen i blogget! Det gör främst att jag är tvungen att TÄNKA och betrakta allt som händer någorlunda objektivt..bloggandet sker oftast på morgnarna och inte i direkt anknytning till övningarna.Jag försöker dessutom att följa upp de flesta inläggen..för då får jag någon slags utvärdering och kan gå vidare ;-).

Det hjälper naturligtvis extra om man får kommentarer som Ulrikas som gör att jag  tänker ännu en sväng till.. 

Varför leker Hamar inte med mig? De andra gör ju det..Är han fortfarande för "parellised" (alltså beroende på signaler och kommandon) och törs inte hitta på egna uttrycksformer? Leker han på sitt sätt och jag märker inte detta? Är det fortfarande för mycket "jag-vill-att-du..." ? Är han autist?? (skojar bara, Ulrika ;-)) Vad kan JAG göra för att han ska ha mera kul?

Först och främst släppte jag ännu mera trycket (han MÅSTE väl inte leka) och gjorde saker med honom som han tycker är roliga att göra..det blev en himlamycket fotlyftandet och sidledsgåendet. Han tycker om upprepningar.. Sen gav jag honom mera tid att själv hitta på nåt (jag har verkligen svårt att vara passiv). 

Igår var vi i paddocken tillsammans med Eva och Socki, det tog ytterligt bort trycket och fokus på Hamar. Jag kunde ju stå och snacka med Eva eller bara titta på vad Socki gör..(det gjorde Hamar också, alltså titta på Socki).

Vi hade från början rätt kul..det gjorde att jag sprang och studsade lite extra mycket och..WOW! Hamar härmade och hoppade upp i luften med alla ben samtidigt och började showtravar! Ett sväng runt i galopp, halt och upp på bakbenen! Sen orkade jag inte mera (han springer bara om jag hänger med..). Sen gjorde vi lite vanliga Hamar-övningar och efteråt fick han vara i fred..då började han leka med fotbollen. Alldeles själv sparkade han bollen lite hit och dit. Sen tittade han på Socki..:-):-).

Igår var Hamar alltså "på". Då får man verkligen utdelning! En av hans favoritövningar är fortfarande att backa mot min hand..och jag hade lyckats att lägga till en signal som är riktigt olämpligt (det vanliga smackandet, som jag annars använder när jag menar att hästen ska röra sig). Jag får alltså inte smacka för att han ska gå fortare..annars..och det hände igår..hoppar Hamar runt med bakdelen mot mig, han gjorde det verkligen snabbt och med mycket energi och sprang baklänges mot min hand (som bara hängde vid min sida..). Man kan bli rädd för mindre rörelser ;-).

Hamar kanske är så som Ulrikas teaterelever..när han väl kommer igång blir det mycket, mycket rörelser!!

Vi borde videofilma!

Ari 




 
 
Ingen bild

Jana

31 december 2008 15:07

VI borde videofilma????

 
Ulrika

Ulrika

31 december 2008 17:01

Spännande, jag återkommer, när det inte är Nyårsafton och bättre skrivtid:)

Gott Nytt ÅR!

http:///dramahastar.blogspot.com

 
Ulrika

Ulrika

2 januari 2009 09:18

Faktiskt så ser jag stora likheter mellan det som man anser vara autistiska drag hos en människa och hästar sätt att vara generellt. För en person med autism är det svårt att generalisera, liksom för en häst. Vid grav autism så kan personen t ex inte som vi, förstå att en stol är en stol genom en snab blick, utan måste tänka: fyra ben, sittyta, rygg. Aha, en stol! Vi kan genom vår förmåga att generalisera dra den slutsatsen omedelbart. Hästar har också svårt med generaliseringen t ex olika hinder. Bara för att en häst har hoppat ett slags hinder t ex kryss, så har den inte förstått att alla konstiga hinder som murar och dylikt ska hoppas. Det får vi visa dem att vi det är samma som gäller, d v s hoppning.

:)

Det låter som ett härligt övningspass och jag skulle nog också behöva hänga lite med hästar och kompisar, leka. Göra sånt som man gjorde som barn, eller en sådan där variant av hästpolo som jag missade en gång. Alla rider barbacka, hästarna har grimma och tyglar, bollen är en badboll och stallsopborstar är poloklubbor. Mål görs mellan koner som står vid paddockens kortändar. De som var med sa att alla var uppspelta, uppsluppna och engerized efter bara en kort stund.

Det finns så mycket kul att det är helt märkligt att man lyckas ha tråkigt med hästen ibland.

http:///dramahastar.blogspot.com

 
Ingen bild

ari

2 januari 2009 12:34

Det spelar vi också, då och då :-).Jag kommer fortfarande ihåg när vi spelade fotboll med ridskolehästarna i Tyskland och att just den långsama, tråkiga, allt vägrande hästen plötsligen utmärkte sig som stora fotbollsstjärnan. Vi hade dragit lott om vem som måste ta tråkiga hästen och sen var han den bästa, den som tänkte och sprang självmånd efter bollen. Konstigt, tyckte vi då..han verkar tycka om att leka...;-))))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Även om det inte märks ute så är det äntligen jul, känns väl mer som påsk eller midsommar. Moril har haft kul med sin lilla kalender och det märks tydliga skillnader på honom. När han tidigare har börjat smågråta när vi körde runt i stan – stan...


Sista gången vi är ute och tittar på barn i den här kalendern. Men inte sista gången för alltid. Moril har fått nya kompisar som kan tänka sig träffa honom igen och så hoppas vi att vi lär känna massvis med nya vänner i januari när brukshundklubbens ...

Hade egentligen tänkt mig en skola idag men hann inte riktigt med detta eftersom brukshundklubbens projekt kring flyktingintegration hade beviljats de ansökta pengarna. Så istället för att träna Picarden med barnen blev det lite info här och var och ...


Vi hade satsat på skolans lunchrast för att kunna titta på barn idag. Men när vi skulle iväg fick jag inse att stegen fortfarande fanns i bilen och att jag först måste plocka ut allt för att sedan sätta in hundgallret igen. Missade därför rasten med ...


      Än en gång var det fler barnmöten för matte än för hunden. Men det var sista gången i år, imorgon är det hundträning som gäller igen. Jag antar att det är lika lätt idag för er som det var för hunden så jag får hitta på något elakt ställe...

Presentation

Omröstning

Vad ska finnas i en godispåse här på gården?
 Allt från karamellkungen
 Ekologiska godis, även om de är dyra
 Hemlagad med bara lite socker
 En blandning av allt är bäst
 Jag bryr mig inte

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards